Konserter i Göteborg – Januari 2018

Fredag 5 januari

Patricia Page and the Prophets/Farmers Blues Band/Hard On Blues (Musikens Hus)

Trettondagsblues arrangerat av Göteborg Bluesförening.Tre band, Medverkande är;

Patricia Page, sång
Bengt Bygren, keyboard
Henrik Pilquist, gitarr
Gian Kündig, bas
Thomas Persson, trummor
Jacob Sollerman, saxoon
Gunnel Samuelsson, saxofon

Farmers Blues Band:
Anders Lindstrand, gitarr, sång
Danne Argenius, bas
Calle Eriksson, trummor
Tommy Bizzotto, gitarr, sång

Hard On Blues:
Holger Olsson, gitarr o sång
Kent Börjesson, gitarr o sång
Andreas Lange, munspel
Patrik Öblad, bas o sång
Lars Rosengren, trummor

Vivian Buczek – Ella Lives (Nefertiti)

Nefertiti skriver; ”Det är ingen tvekan om att Vivian Buczek är en av våra främsta jazzsångerskor. Hon har en enastående bredd och känsla för jazzens idiom.

2017 släppte Vivian sitt 5:e album och denna gången tog hon sig an sin största inspirationskälla, Ella Fitzgerald som firar 100 år, för att göra en värdig hyllning till sin idol – men med sitt eget sound och uttryck tillsammans med pianisten och arrangören Martin Sjöstedt.

För allt började när hennes far gav sin dotter den legendariska skivan ”Ella in Berlin”.

“Omedelbart blev jag förtrollad av den sammetslena rösten, känsligheten och lugnet varvat med det glada, hejdlösa svänget och temperamentet. Det kvinnan kunde sjunga allt och från första ögonblick jag hörde henne så visste jag att det var samma sak jag ville göra resten av mitt liv.”

Ella Lives ger en ny, annorlunda upplevelse av legenden, genom Vivian och Martin Sjöstedt Trio som med sina vackra och fantasifulla arrangemang backar upp Vivian på ett elegant och dynamiskt sätt som i sin tur skapar en modernare tolkning av dåtidens jazz.

Vivian Buczek –s.,Martin Sjöstedt –p.,Henrik Aronsson –b. och Johan Löfcrantz Ramsey –tr

Divine & Göteborg Wind Orchestra (Kronhuset)               även 6 januari

Nefertiti skriver; ”Trettondagskonsert Divine & Göteborg Wind Orchestra Karin Nybom Caroline Gentele Gabriella Lambert-Olsson Nazanin Aghakhani, dirigent Göteborg Wind Orchestra.

De tre klassiskt skolade sopranerna Caroline Gentele, Gabriella Lambert-Olsson och Karin Nybom sprider operans magiska toner och klassisk musik på sitt eget alldeles speciella sätt då de friskt blandar opera, operett och populärmusik – kryddat med mycket humor!

Divine slog igenom under Stockholm Water Prize 2007 och samma år blev de inbjudna att följa med det svenska kungaparet på statsbesök i Wien och har sedan dess sjungit sig in i mångas hjärtan genom medverkan bland annat i TV på Allsång på Skansen, Moraeus med mera och Go’kväll.

Trion har under tio år uppträtt med sin sång i bland annat USA, Kina, Indien och framträtt med stora orkestrar dels i Sverige och Norden bland annat på Dalhalla, Polarpriset, Stockholm Pride och Nobelfesten.

Sedan 2011 arrangerar Divine en välgörenhetskonsert som de kallar All women are Divine som ges varje år på den Internationella Kvinnodagen i Hedvig Eleonora Kyrka i Stockholm. De har också turnérat med deras egna shower A Divine taste of Opera och The Swedish Nightingales. Vi är glada att för första gången presentera Divine med Göteborg Wind Orchestra för två Trettondags-Konserter med vacker sång, njutbar musik och många skratt!

Kvällens dirigent Nazanin Aghakhani föddes i Wien med rötter i både Persien och Ryssland. Hon är även klassisk pianist och komponerar egen musik samt har utkommit med ett flertal soloskivor. Som dirigent och ledare har hon bland annat arbetat med Musica Nova Festival, Salzburger Festspiele, Wien Modern, Kungliga Operan och Kungliga Filharmonikerna i Stockholm. 2010 blev hon den första kvinnan någonsin att dirigera Teheran Symphony Orchestra i Iran.

True Moon + Tomma Intet + Ond Cirkel (Oceanen)

Arrangören skriver;  True Moon. Sist de var i stan så blev det en slutsåld spelning och en förstår ju varför. Med medlemmar från Vånna Inget, Sista Sekunden och The Bear Quartet så kan det ju inte bli annat än magnifikt eller som frontfiguren och låtskrivaren Karolina själv sagt – Magiskt mörker och power! True Moon är ett Malmöband inspirerat av postpunk, new wave och dark wave men även band som Fleetwood Mac och Wipers. Deras debut-LP släpptes förra hösten av Lövely Records och genom den visar bandet att de verkligen är ett namn att hålla utkik för i framtiden! Detta får ni bara inte missa!

Tomma Intet

Med ett odefinierat antal medlemmar som växte detta kollektiv fram på Sveriges västkust under vintern 2016. Ur askan av tidigare projekt (som numera begravda The High Hats) och med en önskan om att utvecklas till någonting mer flytande och obundet, svävar musiken någonstans mellan 60-talets drömpop och 80-talets new wave. Fram till idag har bandet genomfört utsålda spelningar tillsammans med grupper som K-X-P, Mattias Alkberg och Hurula, spelat live i Sveriges Radio och blivit upplockade av Sveriges mest intressanta label Lövely Records/Gaphals. I början av 2018 släpps det ännu obetitlade debutalbumet som under året spelats in i en stuga i norra Bohuslän.

Ond Cirkel

Brustna hjärtan och obesvarad kärlek. Långsamt, mässande och både vackert och fult. Stirrande ögon och kalla händer. Regn på spårvagnens fönster på väg hem. Ensamma cykelturer i natten. Alla plattityder man hört om att det nog snart blir bra. Att man bara ska fokusera på annat. Men när hjärtat gallopperar i samma takt som pukorna är det svårt att tänka på annat – eller tänka överhudvudtaget. Post-punk där gitarr och bas är lika drivande och sången är nästintill övertänd på reverb. Denna relativt färska kvartett kommer bjuda på en ljudbild som doftar lika delar punk som shoegaze. Släppte en EP i våras (’Sist av Allt’) och har spelat in en singel som kommer snart.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Lördag 6 januari

Crooners (Nefertiti)

Nefertiti skriver; ”A Tribute to the Crooners hyllar jazzlåtar som blivit klassiker, och sätter spotlighten på stjärnor som Frank Sinatra, Tony Bennett, Mel Tormé, Sammy Davis Jr, Nat King Cole m fl som placerat sig på jazzkartan och gett röst och ton till så många låtar.

Med kunskap och musikalisk bredd skapar medlemmarna i A Tribute to the Crooners en oerhörd spelglädje med intensitet åt dessa fantastiska klassiker som om och om igen uppskattats av publiken och fortfarande drar till sig nya lyssnare.”

Patrick Rydman – s., Eva Kruse – b.,Sten Löfman -p.,Johan Holmberg – tp. och Gunnar Petersson – tr.

Melody Fields + Buteo Band (Pustervik Stora Klubben)

Arrangören skriver; ”Dags för årets första Lördagsklubb och då har vi bokat två av stadens finaste band när det kommer till pyskadelisk rock.

Ur de magnifika The Movements, Göteborgs bästa garageband, uppkom Melody Fields. Musikens grund återfinns i 60-talets pop och rock med alla de rätta elementen framförda på mycket delikat vis. Beväpnade med dynamisk stämsång, drömska gitarrslingor och fuzzar river Melody Fields alla murar.

Buteo Band gör suggestiv folkrock från Göteborg som kan ta flera skepnader. Tillbakalutat och vackert med tydliga influenser från både amerikansk och brittisk folkrock men även de gamla svenska akterna som härjade på Silence Records osv. Vi har sett dom på Pish Club/Oceanen och nu ges chansen igen.

 Sam Vesterberg med band (KoM Bar)

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

 Fredag 12 januari

Lars Jansson – Erik Söderlind Quartet (Nefertiti)

Nefertiti skriver; ”Att vara en del av kollektivet och samtidigt ha den totala individuella friheten att uttrycka sin egen röst. Pianisten Lars Janssons definition av kärnan i jazzmusiken sammanfattar också vad vi kan förvänta oss att få höra när han uppträder på Nefertiti den 12 jan med några av landets mest framträdande unga svenska jazzmusiker: gitarristen Erik Söderlind, basisten Niklas Fernqvist och Paul Svanberg på trummor.

Konstellationen Lars Jansson Trio & Erik Söderlind är ett möte mellan generationer – bokstavligen. Paul Svanberg är Lars Janssons son och ingår sedan flera år i trion. Niklas Fernqvist är son till gitarristen Bertil Fernqvist, som bland annat spelade mycket  med swing-mästaren Lars Erstrand. Och Erik Söderlinds musikaliska mentor var i högsta grad legendariske Kjell Öhman som också medverkar på Söderlinds två första soloalbum.

Men det är också ett musikaliskt möte på lika villkor, med utrymme för både klassiker och egna kompositioner. Jazzprofessorn Lars Jansson är en betydande pedagog som sedan länge rör sig världsvant på den internationella jazzscenen och bland annat har en stor publik i Japan. Han ger ut musik i både under eget namn och samarbetar ofta med andra nordiska musiker. Senast i somras gav Lars Jansson Trio ut ett album tillsammans med den isländske saxofonisten Sigurdur Flosason.

Erik Söderlind, som fått allt större internationell uppmärksamhet för sitt lyhörda fingerspel, har utmärkt sig en mycket duktig kompositör som bland skrivit musik för Lisa Nilsson och Svante Thuresson. Precis som Lars Jansson har han en typisk svensk vemodig ton i sin musik.

Det är musik som förenar och förnyar, både på och utanför scenen, och som kollektiv och individ.

Erik Söderlind –g.

Lars Jansson –p.

Paul Svanberg –tr.

Graig Earle –b.

The Commotion + Italo Bitches (Pustervik Stora Klubben)

Arrangören skriver; ”The Commotion är bandet som levererar sin soulmusik på det gamla hederliga viset. Nio personer starka på scen med bultande rytmsektion, ylande blås, smäckra körer m.m för att kasta dig tillbaka till den riktiga soulens rötter. Bandet har hittills släppt tre fullängdare varav den senaste Gospel of The Machin släpptes den 10:e November 2017. Denna spelningen på Pustervik blir bandets premiärspelning sedan den skivan släpptes så förvänta er ett hungrigt och fantastiskt liveframträdande!

————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Lördag 13 januari

Bror Gunnar Jansson (Nefertiti)

Bror Gunnar Jansson tillbaka på Nefertitis scen! Ungefär ett år har gått sedan han senast besökte Nef med sin enpersonsorkester. Då släppte han första delen av sitt senaste dubbel-album ”And The Great Unknown”. Sedan dess har även andra delen av skivan blivit utgiven, och den har i likhet med hans tidigare släpp rönt större framgångar utomlands än hemma i Sverige. Den var ett tag bäst säljande jazz/blues-skiva i Frankrike (strax ovanför storheter som Diana Krall och nya samlings-album med Nina Simone och Django Reinhardt). ATGU blev också veckans skiva i Canal+.

Bror Gunnar har idag sålt mer än 20.000 skivor, och han är ett av många exempel på att det är svårt att bli profet i sin egen hemstad. Men detta gäller förstås inte på Nefertiti! Musiken är mörk, suggestiv, ruff och vacker. Blues och southern gothic lindas in i nordisk ”less is more”-anda.

Bror Gunnar Jansson – sång, gitarr, trummor, slv, saxofon m.m.

+ ett antal hemliga gäster utlovas

Crossroad Blues (S/S Marieholm)

Arrangören skriver; ”Slamrig Chicago-blues – Muddy Waters, Robert Johnson – med rutinerad Göteborgskvartett.

Crossroad Blues från Göteborg har spelat tillsammans ända sedan mitten av 70-talet. Musiken är fortfarande den svängiga, slamriga Chicago-blues, som gjorde dem till ett av stans mest anlitade bluesband. Carl Johan Gadds slidegitarr ger bandet en alldeles egen och äkta prägel. En och annan ny (eller snarare nygammal) låt har smugit sig in på repertoaren genom åren. Men det är fortfarande Muddy Waters, Elmore James, Jimmy Reed, Chuck Berry och Robert Johnson som dominerar sound och stämning. Perfekt för en fest eller en pub, alltså!

Crossroad Blues har även kompat några kända amerikanska bluesmän – Johnny Shines, Louisiana Red och R.L.Burnside – på deras Sverige-turnéer, med utmärkta recensioner som följd. Numera framträder Crossroad Blues gärna förstärkt med en keyboardist eller annan ”extra” instrumentalist för att få ett mer varierat sound.”

Gruppmedlemmar

Carl-Johan Gadd: gitarr, slidegitarr, sång
Göran Hartman: trummor, sång
Per Hörberg: bas
Sven-Erik Norberg: gitarr, sång

+ gästande keyboardist

Magna Mater & Kosmos  (Bengans)

Arrangören skriver; ”Magna Mater har varit en ledande gestalt i den nya psykedeliska våg som strömmat in över landet. Gång på gång har de lyckats övervinna de mest kritiska av lyssnare. Det bekräftar att det är ärligheten och närheten i deras musik som gör dem unika. Likt The Band, Fleetwood Mac, Greatful Dead och Allman Brothers Band ligger fokus på oslagbar tajthet, improviserade instrumentala jam och stämsång.

Trots sin unga ålder har de sedan starten hunnit dela scen med en rad internationella band så som Kadavar, Danava, The Warlocks och Vetiver. Till svenska akter som Trummor & Orgel, Den Stora Vilan, Mylla och Sienna Root.

“Att skapa något som känns tidlöst och oberoende i ett tidevarv av digital revolution och ständig förändring kräver något unikt.
Magna mater flyttar tid och rum. Musiken ekar lika mycket av stilla havet, Big sur och Laurel Canyon som svenska västkusten, Brännö och Änggårdsbergen som av namn som Gregg Allman och Gene Clark som av Pugh Rogerfeldt och Nynningen.” – Woody West

Kosmos berättar med sin musik om livet som ung och dum i Göteborg. Med rötterna i progressiv-rock och starka influenser i americana skapar de en ljudbild som både känns igen och överraskar.
Redan efter debuten på Jazzhuset i januari börjades det planeras för inspelning i källarvåningen på Hvitfeldtska Gymnasiet och nu finns en EP äntligen ute.

När Kosmos tågar in på scenen kan du förvänta dig att förföras av rytmer från djungeln, drömliknande gitarrslingor och melodiska basgångar som tar dig in och ut ur din egen uppfattning av verkligheten och får dig att dansa bort natten.

————————————————————————————————————————————————————————————————-

Söndag 14 januari

Lisa Wanloo/Maybe Canada (Holy Moly, Andra Långgatan)

Arrangören skriver ” Lisa har en röst som får tiden att stanna och ett låtskrivarhantverk av bästa sort är detta en artist du inte vill missa.
Hon väljer lika mycket akustisk som elektrifierad gitarr när hon framför sina berättelser som är ärliga och nära jaget.
Lisa har gjort ett gäng spelningar i Göteborg under 2017 och har precis startat inspelningar av vad som snart ska släppas ut i världen.

Magnus Hansson står bakom namnet Maybe Canada och släppte våren 2017 sin debut-LP och har innan det fått ur sig tre EP’s.
Rösten och berättandet står i centrum i ett sound som blivit lite större under senare år.
Har man besökt Holy Moly på söndagar genom åren är det inte omöjligt att man sett Magnus tillsammans med Joakim Fritzner spelandes väl valda favoriter.

Nadah el Shazly och Karkhana (Oceanen)

Oceanen och Club Clandestino presenterar och skriver:

Nadah el Shazly är en experimentell kompositör, sångerska och musikskapare från Kairos livliga undergroundscen. Hon började sin bana med klassiska pianostudier, fortsatte med att spela Misfits-covers i ett punkband men gav sig snart in i elektronisk musik tills hon landade i en originell hybrid av alla de nämnda stilarna plus avantgarde-jazz och arabisk pop och folkmusik. Debutalbumet Ahwar har uppstått under sessioner i Egypten, Montreal och på Elektronmusikstudion i Stockholm. Här möter slidegitarrer, saz-solon och hela horder av friformsaxofoner Nadah el Shazlys uttrycksfulla sångröst i vad som känns som ett glittrande universum av klanger och färger.

Karkhana är sju innovativa improvisationsgenier från Beirut, Kairo, Istanbul och Chicago träffades första gången 2014 för att tillsammans hylla den egyptiske surfgitarristen Omar Khorshids musik. Medlemmarna hade tidigare hörts som medlemmar i band som Dwarfs of East Agouza, Konstrukt, A-Trio, Johnny Kafta Anti-Vegetarian Orchestra, och i mötet fördes energierna från de olika hemstädernas experimentella musikscener samman och exploderade i den ständigt föränderliga mix som hörspå senaste Albumet For Seun Matta. Surfiga gitarrer, oud, psykedeliska flöjter och frijazzutflykter med inslag av shaabi, tarab, sufi och en massa annat. En mix som bara kan beskrivas som post-allt och bortom genrebeskrivningar.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————

Torsdag 18 januari

Tomas Ledin – Skarpt Läge (Rondo)

Rondo skriver; ”En av Sveriges mest älskade artister intar återigen scenen med en nyskapad musikalisk käftsmäll till show. En lika klassisk som modern upplevelse, där Tomas alla odödliga hits står i centrum. Räkna med en spektakulär show i högt tempo och med glimten i ögat. Med en artist vassare och mer laddad än någonsin. Fly vardagen och låt Tomas tillsammans med sina makalösa musiker få er att dansande lätta från stolarna.”

Showen spelas på Rondo i Göteborg våren 2018.

$uicideboy$ (Pustervik Stora Klubben)

Arrangören skriver;” Med en helt sanslös utgivningstakt och ett till synes kroniskt behov av att flytta gränser håller $uicideboy$ på att etablera sig som en av hiphopvärldens snabbast expanderade akter. Uppfödda på allt från Three 6 Mafia och Lil Wayne till Misfits och Slayer började kusinerna Ruby da Cherry och $lick $loth göra musik ihop 2014. Sedan dess har allt gått oerhört fort. För varje släpp har New Orleans-duon flyttat fram sina positioner och utan egentlig backning eller uppmärksamhet från de större medierna har $uicideboy$ blivit ett av de tunga namnen inom undergroundvegetationen av cloud rap.

Med labeln G59 Records som basecamp och SoundCloud som hemmaplan har $uicideboy$ byggt upp en stadigt expanderande fanbase och numera blir allt duon rör vid miljonstreamat. Efter fjolårets ambitiösa samling har $uicideboy$ i år fortsatt pumpa ut kapitel av deras EP-svit ”Kill Yourse

————————————————————————————————————————————————-

Fredag 19 januari

Karl-Henrik Ousbäck (Nefertiti)

Nefertiti skriver ”Karl-Henrik Ousbäck är ständigt sökande efter nya vägar att uttrycka sig själv via sitt instrument. Det var redan vid tre års ålder som han började sin musikaliska resa genom mötet med en virveltrumma. Trots sin unga ålder, född 1993, har han studerat för många erkända jazzgiganter, spelat på festivaler och jazzklubbar runt om i världen och erhållit flertalet stipendier och utmärkelser.

Somewhere and Somewhen är Karl-Henrik Ousbäcks debutalbum. I ett möte mellan musiker från olika generationer och blandad bakgrund skapas en musik som är gränsöverskridande och explosiv i sitt uttryck. Fem starka personligheter strålar samman i en kraftfull frihetshymn till jazzens historia och framtid.”

Karl-Henrik Ousbäck -”tr. Jonas Kullhammar -”sx. Håkan Broström -sx Ludvig Berghe -”p. Mauritz Agnas -”b.

ShitKid (Pustervik Stora Klubben )

Arrangören skriver ;”Vi älskar ShitKid! Därför är det en stor ära att hon spelar hos oss samma dag som hon släpper This Is It. Hon spelade hos oss i augusti 2016 och vi har velat ha tillbaka henne sen dess. Då beskrevs ShitKid som en av vår tids mest intressanta artister och det är fortfarande lika sant. Hennes underbara, pulserande lo-fi med reverb och loopar är lika härlig då som nu.

Personen bakom ShitKid heter Åsa Söderqvist och hon igång Shitkid hemma i sitt vardagsrum. Med hjälp av en halvtrasig dator där hon skapade gitarrsolon med vokala effekter blev sättningen röst och trummor. Hon släppte upp en låt på Soundcloud och blev signad av PNKSLM Recordings. Resten är är historia.”

——————————————————————————————————————————————–

Lördag 20 januari

Iron & Wine (Pustervik Stora Klubben)

Sam Bean är inte så ofta sedd gäst i Göteborg, Senast han var i Göteborg gjorde han en solokonsert på Pusterviks stora scen i november 2014 och dessförinnan var han med band på Trädgårn 2011 och 2006. Samt mitt på dagen på andra upplagan av Way out west 2008.

Arrangören skriver; ”Med sin hyschade om än expressiva stämma skapar Iron & Wine tidlösa låtstycken. Genom att låta den ackompanjeras av en akustisk gitarr får han tid och rum att försvinna, och det som började som ett sovrumsprojekt har nu utvecklats till en blomstrande karriär fullproppad av skönljudande höjdpunkter. Nyligen släppte Iron & Wine sitt sjätte studioalbum tematiska Beast Epic. Med det i ryggen står det även klart att han kommer att besöka Sverige för två fullspäckade helkvällar i den finstämda musikens tecken -” 18 januari på Nalen i Stockholm, och 20 januari på Pustervik i Göteborg.

Efter att ha upptäckts av skivbolaget Sub Pop och gett ut ett hyllat debutalbum, så var det med album nummer två som saker började ta fart för Sam Beam och hans Iron & Wine-projekt. Albumet Our Endless Numbered Days är ett giv som på många sätt definierade indiefolken på 00-talet, och fick Beam att börja jämföras med artister som Nick Drake och Simon & Garfunkel. I samma veva började hans musik att användas i flertalet filmer och TV-serier -” just på grund av dess förmåga att sätta ord på känslor och förklara det som annars känns omöjligt att förklara. Alla som i helgen har lyssnat in sig på Beast Epic vet att det är ett album som skapat för liveformatet.”

Claes Janson & Internationalorkestern – en hyllning till Totta (Apple Hotel)

Arrangören skriver; ”Claes är en svensk sångare som framför jazz, blues och vismusik. Under sin tid i Sundsvall när han gick i skolan turnerade han med Canyon Group som var med på svensktoppen ett flertal gånger under åren 1963-1965. Han startade sedan Good morning blues år 1967 som i år nu i november firar 50 år tillsammans.
Han gick från Good morning blues vidare med att vara med och starta nya Hamburger börs samt var ansvarig för jazzklubben Fasching i Stockholm.

Claes har spelat med artister och band som Tomas Ledin, Gugge Hedrenius och Sandviken big band för att nämna några. Han spelade även in en hel del soloskivor med material skrivet av Anders Widmark. ”

Patrik Kolar & His Funky Friends. (Nefertiti) –

Nefertiti skriver; ”Patrik Kolar & His Funky Friends bjuder in till fest tillsammans med WHALES OFILI (Club Killers) och fler gästartister i denna soul revue!

WHALES OFILI, Malmös Ray Charles, har spelat med Funky Friends inför kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia, och lämnar aldrig en publik oberörd.

Patrik Kolar & His Funky Friends bildades av ett tight kompisgäng, och har gjort ett hundratal spelningar på bland annat Peace & Love-festivalen, Berns Salonger och i Italien med huvudingredienserna hammondorgel, blåssektion och funkiga slagverk. Senste året har de bland annat varit kompband till Howling Pelle (The Hives), Jackie Wilsons son, och delat scen med Justin Timberlake, Mark Ronson och Axwell Ingrosso på Spotifys 10-årsjubileum. Patrik Kolar och hans hammondorgel har även kunnat höras med Moneybrother och Weeping Willows julskivor.

-Som ett autentiskt blaxploitationsoundtrack!- tyckte Nefertitipubliken senast, och sedan dess har bandet även börjat inkorporera både Northern och Southern Soul. Förutom 12-mannabandet medverkar vokaltrion Dynamite Sisters.

Patrik Kolar -Hammond B3. Carl Lindecrantz -”tr. Andreas Isvoosig -”b. Oscar Mander -”g. Tobias Wadin -”perc. Johan Carlsson -”perc. Lars Ydgren -”sx. Mattias Ribbing -” tb. Karl Brehwens -”tb. Mattias Green -”tp. Niklas Barnö -”tp.

The Dynamite Sisters: Angelina Pavanelli, Ellen Jonsson, Tove Wikström -s. . + Guest

Gitarrfenomenet Olli Soikkeli från Nurmes i Nord-Karelen har kallats finska Django Reinhardt och gör för tillfället storkarriär i USA. Olli, endast 26 år gammal, har snabbt etablerat sig som en av dom hetaste jazzgitarristerna i vår tid. Bara i USA har han spelat i hela 36 olika delstater! Med sig denna gång har han musikanterna Marian Petrescu på piano och Jörgen Smeby på bas

Best Before Blues Band (S/S Marieholm)

Glada gubbar som lirat ihop ett tag, bandet består av följande kumpaner:

Krister “Snoutorgan Sam” Näsström – Trynorgel och sång
Lars “Crybaby” Jildén – Strata/LP/etc…
Pelle Andesson – Oftast blå gitarr.
Mats “Malla” Elmroth – Elektrisk basgitarr
Kristian “Torkel” Torkelsson – Klaviatur
Thomas “Onkel Fester” Samuelsson – Batteri

P3 Guld  (Partille Arena)

Under galan delas nio prestigefulla P3 Guld-priser ut. Vilka artister som har nominerats till priserna avslöjas 30 november. Uppträdande artister avslöjas inom kort.

Uppträdande artister;

Tove Styrke, Silvana Imam, Janice, Sarah Klang, Kapten Röd, Lamix, Molly Sandén, Human, Jireel och Little Jinder.

The Cinema Symphony Orchestra (Konserthuset ) kl 15.00

The Cinema Symphony Orchestra är en ensemble speciellt skapad för att utföra de största biografträffarna. Denna fantastiska konsert med ett mycket attraktivt program innehåller de bästa kompositörerna och de väsentliga ljudspåren i den 7: e arten, som Out of Africa, Star Wars, Harry Potter, Ringenes Herre, Titanic, Raiders of the Lost Ark, Pirates of the Caribbean, Fama, ET och tillbaka till framtiden, bland andra.

Söndag 21 januari

Paralell Activity (Holy Moly)

Holy Moly skriver” ”Skivaktuella Parallel Activity!  Fyra mycket starka musikaliska röster med tunga och varierande bakgrunder.
Tillsammans skapar de en kreativ, genreöverskridande musik som rör sig från tunga riffbaserade låtar till lyriska, finstämda ballader. Starka kompositioner och expressiva improvisationer lever i skön symbios.
Lekfullhet och avspändhet genomsyrar gruppens musicerande, även i de stunder då musiken är som mest kraftfull och intensiv.
Göteborgsbaserade Parallel Activity består av gitarristerna Carl Svensson och Erik Ivarsson som med sina olika spelstilar och uttryck skapar en bred och varierad palett av ljud/rytmer/stämningar.
Alfred Lorinius bas och Johan Björklunds trummor bildar en mycket stabil, lyhörd och kreativ rytmsektion som kompletterar gruppen på ett enastående unikt sätt.”

November 2017 släppte bandet debutplattan ”Rubicon” på Imogena Recards.

Onsdag 24 januari

Maud Lindström/Maja Heurling (Kustens Hus)

Visans Vänner skriver; ”Maud Lindströms feministiska visrock´n roll är både vass och berörande, vacker och ful, rolig och djupt allvarlig – men alltid modig och angelägen. Med ett rättframt språk och personliga, roliga och hänsynslöst självutlämnande texter om kärlek, sex, identitet och makt sätter hon ord på det som många tänker men få vågar säga. Maud har varit verksam som artist sedan i mitten av 2000-talet.

Hon har spelat på de flesta av Sveriges visscener, men även turnerat med Riksteatern, gjort skolturnéer med länsmusiken runt om i landet, och spelat på såväl Pridefestivaler som de klassiska rockfestivalerna i Hultsfred och Arvika. Vid årsskiftet tar Maud Lindström över efter Hanne Juul som ansvarig för Visskolan på Nordiska Folkhögskolan i Kungälv. Samtidigt arbetar hon med egen ny musik.

Maja Heurling är en på samma gång seriös och rolig artist. Med klar röst och tydlig scennärvaro förmedlar hon sina texter. Sångerna handlar om relationer och separationer, normer och konventioner och längtan bort från desamma. Maja överraskar ofta med att sätta fingret på detaljer som alla känner igen, men få lyckas fånga upp så precist. Sedan många år arbetar hon med ordekvilibristen Christina Kjellsson som bollplank.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Torsdag 25 januari

Colter Wall /The Local Honeys (Pustervik)

Arrangören Woody West skriver; ” Colter Wall är outlawsinger/songwriterunderbarnet vars sånger följer samma slitna bootsspår längs de dammiga Heartworn Highways där artister som Townes Van Zandt, Balze Foley och Waylon Jennings tidigare vandrat. Sedan Ep- Imaginary Appalachia har branchkollegor, kritiker och den unga neo-outlaw-countryscenen snackat sig varma om den sensationella singer/songwriterbegåvningen från den kanadensiska Saskatchewanprärien.

Så den självbetitlade debuten spelades in med neo-outlaw-scenens grammyvinnande superproducent Dave Cobb (Sturgill Simpson, Chris Stapleton, Jason Isbell, Lindi Ortega, Houndmouth, listan av succéer från senare år är galet lång), tillsammans med Chris Powell (Brent Cobb, Jamey Johnson) på trummor, Robbie Turner (Waylon Jennings, Chris Stapleton) på pedal steel, Mike Webb (Southern Family) på piano samt Wall och Dave Cobb själv på gitarr.

Med sin karakteristiska country-baritone berättar han sina välskrivna historier till tidlösa melodier som känns som välsittande och väl ingångna folkcountryklassiker från första stund.

Colter Walls debut är redan en toksuccé och ett av årets mest hyllade album (No Depression, Saving Country Music och GP) i de vintagecountrykretsar där namn som Kris Kristofferson, Lucinda Williams, John Prine och Johnny Cash är husgudar.”

Föract, duon the Local Honeys från Kentucky

Jay-Jay Johansson (Nefertiti)

Arrangören skriver; ”Med den alldeles färska plattan i bagaget, den jazz-rökiga ”Bury The Hatchet”, gör Jay-Jay Johanson den 25 januari en sällsynt konsert på Nefertiti i Göteborg! Ta tillfället i akt att uppleva Sveriges mest kända doldis, Jay-Jay Johanson live. Du kommer inte att ångra dig.

Trollhätte-sonen Jay-Jay Johanson debuterade 1996, fascinerad och inspirerad av Bristol-soundet, med Portishead som givna förgrundsgestalter. Första alstret -?Whisky-? fick mycket uppmärksamhet och den eleganta varianten av trip-hop, med stänk av melankolisk film-noir, hade fått sitt ledmotiv. Drygt 20 år senare har mycket hänt. Jay-Jay är numer ett högt respekterat namn nere på kontinenten, inte minst i Frankrike där framgångarna avlöst varann. Jay-Jay har gjort en musikalisk resa som tagit honom från den avskalade trip-hopen, sporadiska utflykter i elektro-landskap till den mer jazzinfluerade stil som präglar hans nuvarande sound. Med den alldeles färska plattan i bagaget, den jazz-rökiga -Bury The Hatchet-, gör Jay-Jay i början av 2018 tre sällsynta stopp i Sverige.

Pelle Holmberg Group (Restautang Ester,Kungsbacka)

PHG med gitarristen Pelle Holmberg i spetsen besöker nu Kungsbacka Jazz och Blues förening. Pelle som är en av de just nu hetaste gitarristerna i Sverige kommer tillsammans med sitt band bjuda på instrumentala originallåtar och även några tolkningar på låtar skrivna av bland annat Tribal Tech, Oz Noy och Mike Stern.

——————————————————————-…………………………………………………………………………………………..————————————————————————

Fredag 26 januari

Göteborg Film Festival Pågår 26/1-4/2

Thorbjørn Risager & The Black Tornado (Nefertiti)

Nefertiti skriver; ”Bluesrocksoul i världsklass! Thorbjørns karaktäristiska röst har beskrivits såhär av den engelska musiktidningen Blues & Soul: ”This guy is a singer´s singer, but maybe born too late, because if he had been doing this job in the ’50s and ’60s and lived in the USA, surely he would be a legend by now.”.

Thorbjørn sätter sin prägel på musiken och Tornadon kompletterar honom perfekt. Alla som har sett och hört dem live, till exempel de två gånger de har spelat på ett utsålt Nefertiti, vet hur tajta och proffsiga de är, och hur de kombinerar svänget med en stor dos spelglädje och humor. Detta är ett tätt sammansvetsat band som har levt tillsammans på landsvägarna och på Autobahn de senaste tolv åren. De brukar landa hemma i Köpenhamn precis tillräckligt länge för att skriva ihop material till nästa platta – de har hittills släppt 11 album med nästan enbart originalmusik. Nu är de nominerade till en European Blues Award som bästa bluesband, och de har tidigare vunnit två danska Grammisar och även det prestigefyllda Preis der deutschen Schallplattenkritik.

Såhär beskrevs musiken på senaste plattan Change My Game: Mer än någonsin känns det som om de är på väg att etablera sig på allvar även utanför de genregränser som branschen och media har envisats med att sätta upp, till exempel genom att försöka stämpla dem som ett bluesband. De närmar sig soulmusiken mer innerligt och naket än tidigare. Och de går tillbaka till den klassiska bluesens rötter på ett mer jordnära sätt. Och som så ofta i sin musik skruvar de upp intensiteten tills hela bandet med sin tighta blåssektion deltar i finalen. Men liksom tidigare lyckas de med konststycket att hålla ihop musiken till en helhet trots den genremässiga variationen. Receptet för detta hittar man både i arrangemanget och i ljudbilden. Som kritikerna brukar kalla det: The Risager Sound!-

Thorbjørn Risager – leadvoc, git. Emil Balsgaard – keys Peter Skjerning – git, voc Kasper Wagner eller Hans Nybo – tenorsax Peter Kehl – trumpet, perc, voc, Søren Bøjgaard – b. Martin Seidelin – tr, perc, voc.

Maxida Märak (Pustervik Stora Klubben)

Arrangören skriver; ”Maxida Märak har äntrat det offentliga rummet med dunder och brak. Det är få som kan ha undgått hennes frekventa närvaro på spellistor och livescener, så väl som i våra TV-apparater och dagstidningar. Hon producerar hiphop på ett unikt och nyskapande sätt där Sapmí alltid är normen. Hon blandar hård rap, hookiga refränger och tunga elektroniska beats med sin magiska jojk. Något som ytterst få i världen experimenterat med förut.

Det är inte mer än några år sedan Maxida Märak bestämde sig för att börja producera sina egna låtar. Hon var då en etablerad artist inom jojkvärlden. Men en kväll när hon framförde en av sina låtar som ligger henne varmt om hjärtat, en protestlåt mot gruvindustin, tog hon ett beslut. Hon skulle satsa helhjärtat på den egenskrivna hiphopen och bestämde sig för att spara ihop pengar och köpa egen inspelningsutrustning. Som fullkomlig nybörjare satt hon många timmar framför tutorials på youtube. Hon lärde sig snabbt och lyckades snart producera sina egna låtar, precis så som hon ville att de skulle låta.

Maxida är en mycket mångfacetterad artist och de senaste åren har varit imponerande produktiva. Vi har sett henne i filmen Glada hälsningar från Missångerträsk vars ledmotiv, Feel That Gold, hon både skrivit och framför. I SVTs stora succésatsning Midnattssol, av skaparna till Bron, såg vi henne i en av huvudrollerna och det är Maxida som jojkar i vinjetten till serien. Inte minst så har hon rest både Sverige, Norge och Grönlands runt för att leverera den egenproducerade hiphopen live. Musiken finns givetvis också utgiven, hittills i form av en rad singlar och två EP och hon är alltid igång och jobbar med nytt material.

Även om budskapet i hennes låtar är tydligt så är det inte politiken som driver henne som artist. Det är strävan efter att skapa fet musik. På scenen är Maxida kaxig och tar för sig. Hon är hellre för mycket än för lite. Genom att vara ärlig och transparent med vem hon är hoppas hon kunna inspirera andra att man kan bli vad man vill, oavsett bakgrund.

Maxida har också hunnit med ett helt gäng ärofyllda uppdrag. Hon sommarpratade i Sveriges Radios flaggskepp Sommar i P1 2015 och har uppträtt i Globen två gånger, under Idrottsgalan och Hela Sverige Skramlar. Hösten 2015 sändes en dokumentärserie, Sapmi Sisters, i fyra delar om henne och hennes syster Mimie Märak, på bästa sändningstid i SVT och i höst var Maxida gäst i premiäravsnittet för tredje säsongen av SVTs omåttligt hyllade Jills Veranda.

Hon är uppvuxen i Jokkmokk och bosatt i Stockholm. Under långa perioder av sitt liv har de båda varit hennes hemort. Hon har tagit med sig det bästa av dessa två vitt skilda världar och gör musik som berör och ibland även upprör. Texterna är raka och ärliga, ofta politiska. Hon skriver om sin egen historia, utifrån sin sida av samhället och hoppas att genom det kunna väcka tankar och förståelse för sig och sitt folk. Maxida skapar musik som ingen tidigare varit i närheten av.”

Vasas flora och fauna (Stenhammarsalen)

Arrangören KB West skriver; ”I september släppte Vasas flora och fauna ”Veneziansk afton”, och nu kan vi meddela att trion kommer till Göteborg och Stenhammarsalen den 26 januari!

På debutalbumet “Släkt med Lotta Svärd” avhandlade Vasas flora och fauna det österbottniska livets små och stora eskapader – berättat genom vackra, melankoliska sånger på finlandssvenska. Albumet blev en Amors pil rakt in i mångas hjärtan och trion blev en av 2015 års mest älskade debutanter.

Vasas flora och fauna är Mattias Björkas, Tina Kärkinen och Daniel Ventus. ”Veneziansk afton”, som är bandets andra album, producerades, spelades in och mixades av Niklas Berglöf i Stockholm. Gruppen beskriver den nya plattan som mer festlig, men samtidigt mer desperat. Kombinationen av det sentimentala, de mångbottnade texterna och de finurliga melodierna finns såklart kvar.”

Baby In Vain (Oceanen)

Oceanen skriver; ”Kyuss, Sleater-Kinney, Babes in Toyland, Queens of the Stone Age – både referenserna och lovorden har haglat kring den danska trion Baby In Vain. Efter en rad hyllade singlar släppte de i augusti debutskivan ”More Nothing” och nu kommer de till Göteborg – 26 januari spelar de på Oceanen.

Trots att de bara är i 20-årsåldern har Baby In Vain redan hunnit med mer än vad de flesta rockband lyckas åstadkomma på en hel karriär. De har hyllats och hypats. Turnerat och spottat ur sig en hel rad suveräna singlar. Sonic Youth-hjälten Thurston Moore är bara en av de profiler som älskar Köpenhamnstrions nedstämda grunge/sludge/stoner-mix. Bandet har även handplockats av The Kills som supportakt under två turnéer.

I augusti släppte Baby In Vain debutalbumet ”More Nothing” och med det i ryggen kommer de nu till Göteborg.”

The Howling Owl/Christoffer Johansson (Bengans Fik)

Bengans skriver; ”Göteborgs nyaste bluesrockband. Bildades 2017 och har redan hunnit med ett 20-tal spelningar. Hungriga och vässade till tänderna kommer dessa tre herrar göra sitt yttersta för att spela skiten ur sina instrument, försöka nå in i själen på sin publik samt kanske få en å annan höft att svänga litegranna.
 
Christoffer Johansson har förmågan att inta en scen och göra den till sin egen. Med osviklig känsla för dramatik och spänning återskapar han blues, bergsballader och annan amerikansk folkmusik från 1900talets början. Gitarrspelet är genuint och sången har en nerv och en intensitet som inte lämnar någon oberörd.”

Sture Elldin Bluesband (KoM Bar)

Sture Elldin munspel/ sång med Ari Hautala gitarr, Bo Hansson piano, Erik Billander bas, Martin Bällgren trummor

Still Young & Beautiful/ Dom Stenade Rullarna  (S/S Marieholm)

———————————————————————————————————————————–……………………………………………………………………………………

Lördag 27 januari

Oddjob (Nefertiti)

Nefertitti skriver; ”För er som eventuellt ännu inte gjort er bekanta med Oddjob, väntar en musikalisk tripp! Under snart två decennier har de hyllats av publik och kritiker för album och konserter både på hemmaplan och ute i världen. Aldrig rädda för att ta nya grepp om jazzen har de tagit inspiration från och blåst nytt liv i allt från barnmusik till dalkullekulningar och Clint Eastwood. Grammis-nomineringarna har haglat över gruppen och deras åtta album, redan det självbetitlade debutalbumet (utgivet 2002) belönades med den åtråvärda statyetten.

Oddjob bjuder på kokande sväng, deras musik står ständigt i förnyelse, och deras musik är alltid Oddjobsk. Spännande, innovativ, inåtriktad, utåtriktad samt supersvängig med ett telepatiskt samspel utöver det vanliga.

Goran Kajfes -tp, congas. Per Ruskträsk Johansson – sx, bkl, perc. Peter Forss -”b. Daniel K

Playin´ Prayers (Lindome Kyrka)

En mässa kring Nobelpristagarens Bob Dylans sånger. 27/1 KL 17 Lindome Kyrka. Fritt inträde
16.00 är alla som vill välkomna på en öppen sångövning inför mässan.  Många av sångerna är på svenska
Musiker: Michael Ardenheim, Olof Andersson, Gugge Hultman,
Präster: Andreas Thalenius och Ylva Leitzinger

Soothing Souls (Unity Jazz, Kyrkogatan 13)

Trumslagaren Michael Edlund spelar till vardags med grupper som MUSICMUSICMUSIC, Le Système, Olof Skoog Kvartett m.m. För denna kväll samlar han ihop några av landets finaste musiker och under namnet Soothing Souls kokar de ihop dansant och funkig Blue Note jazz av finaste märke.

Michael Edlund – trummor
Dan Helgessen – orgel
Mats Eriksson – gitarr
Mattias Grönroos – kontrabas
Björn Cedergren – saxofon

Jaded Jane (Oceanen)

Nazarenes (Simmer Down, Järntorgsgatan)

Arrangören skriver; !Nazarenes behöver kanske ingen närmare presentation, men de spelar den sortens djupa roots reggae som du längtar efter. Har du hört dem så passa på att se dem live, och har du inte hört dem så är det dags nu!
Bröderna Medhane och Noah kommer ursprungligen från Etiopien men bor i Sverige och har sedan 90-talet turnerat runt om i Europa. Missa inte den här sällsynta chansen till äkta roots & culture i Göteborg!

The Kokomo Kings + Stefan Dafgård/Tommy Johansson (Smedjan, Tollered)

The Kokomo Kings är Martin Abrahamsson sång/ gitarr, Ronni Busack-Boysengitarr, Magnus Lanshammar bas/ gitarr, Daniel Winerö trummor. Med ett nytt album: ”Too Good To Stay Away From”

Petra Odenman & Soul Exposure (KoM Bar)

KoM skriver” Petra Odenman & Soul Exposure” bestående av Mats ”Marshall” Karlsson gitarr, Markus Larsson keyboards, Ulf Svedberg trummor, Marcus Sigvardsson bas och Petra Odenman sång. Bandet har ett skönt sound av Rhythm & Soul som ger utrymme för både nya och äldre tolkningar av låtar som berör dina sinnen i flera dimensioner.

Repertoaren bjuder toner från bl a Joss Stone, Ray Charles, Randy Crawford, Leela James, Janis Siegel, Sabrina Starke, m fl…”

Statens Åsna (S/S Marieholm)

Statens Åsna är en samling av välmeriterade musiker med en något progressiv inställning till Bluesbaserad rock. På repertoaren allt ifrån Gov’t Mule, Allman Brothers, via svensk progg och Totta Näslund till egna svenska översättningar och tolkningar. Musikaliska utsvävningar och musikalisk frihet och ett genuint sväng utlovas

Henrik Ohlin, sång, bas
Henrik ”Pilen” Philqvist, gitarr
Abbe Abrahamsson,trummor
Max Abby,gitarr

———————————————————————————————————————————————————————————————–

Måndag 29 januari

Iguana Death Cult/Well (Holy Moly, Andra Långgatan)

Arrangören skriver; ”2018 blir året som Alleycat & Pish Club gör sitt första (men förhoppningsvis inte sista) samarbete och det p.g.a att vi fick chansen att boka in Iguana Death Cult som kommer till Sverige för första gången! Vi tänker oss ett intimt o svettigt gig på Holy Moly med fri(villig) entré dvs alla bidrag i hatten går till de turnérande bandet så lämna gärna snålbyxorna hemma!

IGUANA DEATH CULT (NL) – på scen 20.30
Högoktanig, syreindränkt, psykedelisk garagedoftande protopunk från Rotterdam! Tänk dig en ljudbild som är som en hord med bin som frenetiskt surrar omkring i skallen på dig. Vid närmare eftertanke så låter det inte alls så tilltalande, men det kanske ger dig en inblick i energin samt vilken surrande ljudbild vi snackar om!
Debutplattan ”The First Stirrings Of Hideous Insect Life” släpps på vinyl i Februari men till 99% har de ju med sig den för smygförsäljning nu när de kommer till Skandinavien för första gången

WELL – på scen 19.30
Garageduon Well gjorde sin livedebut för bara en månad sen på Showdown och det föll oss verkligen i smaken !
Själva beskriver de det som en primitiv och avskalad rock med sorgsna och melankoliska melodier medan vi skulle nöja oss med att säga att det är svängig stämingsfull garage som doftar Las Robertas!

Well består utav Linda Engberg (Morning Moon) samt sovrumsmusikern Stefan Parkbring

——————————————————————————————————————————————————————————————————-

Onsdag 31 januari

Mojump (Café Hängmattan,Musikens Hus)

Arrangören skriver; Nyskrivna låtar med influenser från blues, jazz, latin och New Orleansfunk. Engelska texter med tänkvärt innehåll. Svängig dansant musik där även allsång kan förekomma.

Dan Hellström: piano, orgel, sång
Per Svenner: trummor, sång
Henrik Nagy; gitarr, munspel och sång
Johan Nagy: elbas och sång

Jazz Preachers (KoM Musik & Bar)

Jazzbandet med Stina Engström. Spelar musik från 50-talets kompositörer och bandledare.

Rune Leander, Lasse Strömberg, Jonathan Gustavsson, Anders Ljungberg och Anders Söderling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *