Konserter i Göteborg med omnejd – andra halvan av april 2018

Måndag 16 april

Dr. Lonnie Smith (Stenhammarsalen)

Nefertiti skriver;  ”Redan på 1960-talet slog Dr Lonnie Smith världen med häpnad. I dag är han en mästare på hammondorgeln och en levande legend i branschen som 75 år gammal fortfarande utvecklas.

Denne ständigt angelägne ”groovemaster” har sina rötter i gospel, blues, jazz och R&B. Han har uppträtt med en mängd kända musiker och spelat på över 70 album genom åren. Senaste albumet heter passande nog Evolution (Blue Note).”

Så här skrev Lira nyligen ; Den som fångade Dr Lonnie Smith på hans senaste turné vet att den nu 75-årige hammondmaestron är lika vital och spjuveraktig som någonsin. Förra studioalbumet Evolution innebar en återkomst för Smith till klassiska skivetiketten Blue Note, och detta följs nu upp av ett livealbum där Smith och band river av väl valda klassiker från jazzens finrum, från Wayne Shorters Juju via den kanske mer otippade tolkningen av Paul Simons 50 ways to leave your lover .”

Lonnie var för övrigt porträtterad och intervjuad Lira nr 1/2016 och hamnade t.o.m på omslaget.

Med sig ikväll har han gitarristen Jonathan Kreisberg och unge trummissen Xavier Breaker

Jag fick kort träfffa doktorn och jJnathan  kort efter konserten

Jag och Dr, Lonnie Smith

————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Tisdag 17 april

Jessica Lea Mayfield (Pustervik)

Arrangören skriver;  ”Den amerikanska singer/songwritern  Jessica Lea Mayfield föddes in i musiken. Som åttaåring började hon spela i familjens bluegrassband och som 15-åring släppte hon en skiva i några hundra exemplar under artistnamnet Chittlin. Ett av dessa exemplar nådde Dan Auerbach från The Black Keys. Tillsammans med Auerbach spelade Jessica Lea Mayfield in debutskivan With Blasphemy So Heartfelt, som bland annat hyllades av Pitchfork då den släpptes 2008.

Efter ytterligare två soloalbum släpptes 2015 Seth Avett and Jessica Lea Mayfield Sing Elliott Smith, där Jessica och Seth Avett (The Avett Brothers) gjorde snyggt personliga tolkningar av Smiths enorma låtskatt.

Då Jessica Lea Mayfield började skriva på det som skulle komma att bli hennes helt färska fjärde soloalbum Sorry Is Gone i den lägenhet som hon delade med sin make, tog texterna en väg som hon inte vågat erkänna ens för sig själv tidigare. De handlade om en relation kantad av misshandel, övergrepp och kärlek som inte räcker till. Låtarna blev både en väldigt utlämnande skiva och vägen ut ur det förhållande som Jessica Lea Mayfield tidigare varit fången i.

——————————————————————————————————————————————————————————————————-

Onsdag 18 april

Miss Li (Pustervik Stora Klubben)

Arrangören skriver; ”Efter fyra singelsläpp, en bejublad sommarturné, ett omskrivet dopp i Skellefteälven och ett rykande färskt albumsläpp är det nu klart att Miss Li ger sig ut på turné under våren 2018.

Tim Hagans Quartet (Unity Jazz, Kyrkogatan)

Arrangören skriver; ” Tim Hagans föddes 1954 I Dayton Ohio. Han har en långvarig relation till Sverige sedan 1970-talet då han landade i Malmö efter turnéer med Stan Kentons och Woody Hermans band. Här blev det samarbete med bl.a. Dexter Gordon, Kenny Drew, Horace Parlan och Thad Jones. I slutet av 90-talet ledde han Norrbotten Big Band, NBB där hans kompositioner användes flitigt med gästartister som Randy Brecker, Joe Lovano, Dave Liebman, Peter Erskine och Rufus Reid. The Avatar Sessions, CDn med NBB 2010 blev grammisnominerad. Tim har under åren varit universitetslärare vid flera lärosäten, hållit mängder av masterclasses och är sedan 2012 hedersdoktor vid Sibeliusakademin.

Carl Winther är känd som en av de absolut främsta unga pianisterna i Danmark. Han är son till trumpetlegenden och kompositören Jens Winther, och började turnéra redan i väldigt unga år.
Carl har spelat med bl.a. Billy Hart, Bill Evans, Daniel Humair, Adam Nussbaum, James Genus, Till Brönner, Marcus Strickland, Dick Oats, Dejan Terzic, Eliel Lazo, Moussa Diallo, och många fler. Han har även vunnit ett antal priser, både för sina kompositioner och för sina framträdanden. 2011 vann han både “DPA’s 1st prize for best young Jazz Composer” och “The 32nd Getxo Jazz Competition”.

Basisten Johnny Åman föddes 1986 i Nykarleby, Finland men är numera bosatt i Malmö. Han är en av de mest anlitade basisterna i Sverige och har turnerat över stora delar av världen. Johnny Åman har fått sin utbildning vid Musikhögskolan i Malmö, där han tog sin mastersexamen våren 2011. Han har spelat in skivor och turnerat med bl.a. Jerry Bergonzi, George Garzone, Dave Liebman, Billy Hart, Marcus Strickland, Tony Malaby, Peter Epstein, Phil Grenadier och många fler. Johnny undervisar även sedan ett par år tillbaka på Skurups Folkhögskola.

Den initiativrika Anders Mogensen (f. 1969) har sedan tidigt 1990-tal varit en efterfrågad trumslagare både i hemlandet och utomlands. Han har, som en ytterst dynamisk trumslagare, en mängd fina skivor bakom sig och har bl.a. utvecklat sitt trumspel genom samspel med saxofonister som Bob Berg, David Liebman, George Garzone, Petter Wettre, Hans Ulrik, Tomas Franck, Rick Margitza, Gary Thomas och alltså även Bergonzi. Han undervisar även och står bakom en mängd undervisningsmaterial för trummor och samspel. Han hörde Winther när han som censor deltog i konserter på konservatoriet under läsåret 2006-2007 och han blev imponerad av den energi och intensitet som Winther visade i sitt spel. Från detta startade sedan deras samarbete.”

Zola Jones (Nefertiti)

Arrangören skriver; ”Zola Jesus återvänder till Göteborg i vår, vackrare och mörkare än någonsin. I över ett decennium har amerikans-ryska Nika Roza Danilova spelat in musik som Zola Jesus. Hon blandar electronica, rock, industry och goth och hennes album möts ständigt av fina recensioner. I höstas släppte hon sin sjätte platta, Okovi. Låtarna är tunga, mörka och experimentella, nuddar djupa avgrunder men reflekterar samtidigt ljuset.

Zola Jesus beskriver själv att skapandet av nya skivan har fått näring genom att flytta tillbaka till sin barndoms skogar i Wisconsin, där hon byggt ett litet hus några få steg från sin gamla trädkoja. Samtidigt har hon genomgått en mörk period i sitt liv, omgiven av människor som har kämpat för sina liv, eller för sin död. Tunga och mörka frågeställningar kring människans djup, försoning, förlust, rätten att leva eller dö ligger till grund för hennes inspiration. Titeln Okovi betyder fjättrad och syftar på att vi alla är fjättrade till något, må det vara livet, döden, kroppen, sinnet eller plikten.

Senast Zola Jesus besökte Göteborg var 2015, och som vanligt bländade hon publiken. Nu ser vi fram emot ett intimt möte på Nefertiti den 18 april.

Isak Struck (Café Hängmattan, Musikens Hus)

Med Christian Kullberg (bas), Malin Almgren (trummor), Jonas Parsmo (orgel), Sara Andersson (kör), Pablo Copa (gitarr) och David Törnebäck (piano)

Lindal/Flick/Liebowitz + Monochromatics (BrÖtz,Konstepidemin)

Lindal/Flick/Liebowitz, Eva Lindal – violin, Birgitta Flick – sax(Berlin) och Carol Liebowitz -pi (New York)

Monochromatics John Lönnmyr-synth, Anders ”Agge” Augustsson-gitarr och Johan Björklund -trummor

————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Torsdag 19 april

Breanna Barbara + Louise Lemón (Pustervik Lilla Klubben)

Arrangören skriver; ”Breanna Barbara utgör definitionen av vad vi kallar soul. Hon är sin musik, och får sitt syre genom att trampa fram på Leslie Feists PJ Harvey-ruffiga bakgator och psykedeliska trippar på Grace Slick och Mahalia Jackson. Kultur- och modeinstitutionen Bullett Media träffade precis rätt: ”Brooklyn-based musician Breanna Barbara has got pipes, not to mention the unabashed soulfulness of blues musicians of days past.”

Artister som berör och stannar kvar är ofta de som har slopat distinktionen mellan verklighet och konstnärskap. En sådan artist är Breanna Barbara. Likt en garvad metodskådespelare gräver hon i sig själv för att det är den enda vägen att göra avtryck i en värld där tillvarons förgänglighet ständigt tränger sig på. Den nakna sanningen om hennes fars plötsliga död samt en efterföljande depression ekar mellan de autentiska raderna och skänker lyriken ett neurotiskt laddat skimmer i paritet med Jello Biafra. Men som den flinka storyteller hon är smetar Breanna Barbara ut sin smolk i en konstruktiv och lekfull framåtanda snarare än i termer av vältrande och stiltje.

Breanna Barbaras sound osar passionerat av de platser som har korsat hennes väg. Bärande fundament är en sommarflört med den ohämmade skaparandan i New Orleans samt det närmast terapeutiska mötet med Nashville-producenten Andrija Tokic (Alabama Shakes, Hurray for the Riff-Raff, Banditos, med flera). En person som också haft stor betydelse för den karriäravgörande frälsning som bildar debutalbumet ”Mirage dreams”. Men framförallt gör Breanna Barbara en sann kulturgärning genom att blåsa nytt liv i den primitiva urkraft som härjade på legendariska New York-klubben CBGB’s under 70- och 80-talet.”

BREANNA BARBARA | Pustervik, 19 april 2018

  1. Where’s My Baby
    2. Sailin’ Sailin’
    3. Who Are You
    4. Some Say (I Got Devil) (outgiven)
    5. You Got Me High (outgiven)
    6. Rise (outgiven)
    7. Diamond Light (outgiven)
    8. Daddy Dear
    9. Go Back
    10. Nothin’ But Your Lovin’
    11. Mirage Dreams

Extra:
12. When We Die (Tricky cover)
13. I’m Alright

Sofie Livebrant (Kafé Dalheimer)

Arrangören skriver; ”Sofie Livebrant på scen är en upplevelse utöver det vanliga. Tillsammans med Petter Eriksson på kontrabas, blandar hon välkomponerade sånger med dikter, texter, infall, anekdoter, avslöjanden, ringdans, publikomröstningar och andra happenings! Konserterna kan växa ut till små interaktiva shower, där publiken blir delvis medverkande och vad som helst kan hända – utan att man slarvar bort musiken. Humor och allvar, upptakt och nedtonat, bitig blues och på-kornet-poesi – allt verkar få plats i Sofie Livebrantland.

Bäck Brothers Jazz Tivoli (Rest. Holy Moly, Andra Långgatan)

 Anders Bäck sax, David Bäck piano/ sång m.fl. plus eminenta gäster

PoW WoW (kOM musikochbar)

KoM skriver; ”Björn Almgren, Jonny Wartel saxofoner, Kjell Thorbjörnson kontrabas, Ingemar Landén trummor…blandar alster av Keith Jarret, Ornette Coleman, Jim Pepper etc med jojkar, folkmusiklåtar och american native chants!! Oförutsägbart och spännande!!


Fredag 20 april

Keyon Harrold (Nefertiti)

Nefertiti skriver; ”Keyon Harrold; trumpetare, arrangör, producent och kompositör -” har kommit att bli en av de mest efterfrågade, unga trumpetare i musikbranschen idag. Han har turnerat med musiker såsom Jay-Z, Beyoncé, Common, Erykah Badu och Lauryn Hill och medverkat på ungefär hundra inspelningar inom genrer som spänner sig mellan jazz, R&B, pop, gospel, blues och hip hop.

Att Keyon Harrold är en musikalisk kameleont och kan bemästra det mesta som kommer i hans väg bevisas genom hans medverkande i filmen -?Miles Ahead-? som skildrar Miles Davis liv. Där innehar han rollen som Miles Davis trumpetspel, vilket han gör helt magnifikt.

På senaste skivan The Mugician 2017 bländar han med virtuost trumpetspel och briljanta kompositioner. Svepande och filmisk musik som blandar element från jazz, rock, blues och hip hop. Utfallet blir en enhetlig och sammanhängande skiva, som skapar något väldigt unikt och modernt. Gästar gör också storheter som Robert Glasper och Pharoahe Monch.

Keyon Harrold –” trp, s. Shedrick Mitchell -” pi, keys. Nir Felder -” git. Burniss Travis -” b. Charles Haynes -” tr.

The Deep Dark Woods + Kacy & Clayton + Trapper Schoepp (Tryckhallen, Falkenberg)

The Deep Dark Woods:

The Deep Dark Woods Pustervik 21 april-18Det mörka, den alltid suggestivt makabra skönheten i melodierna och de krypande, lockande, nästan febriga texterna som kryper under huden. Med ljuvligt vackra låtar som befolkar gränslandet mellan saga och skräck, där har Deep Dark Woods markerat sitt alldeles egna revir bland Americana-musikens största. Så kanadensare de är.

Ryan Boldt är en surrealistisk sagoberättare, en magiker och en cirkusdirektör, en domptör. Bandet är tajt och säkert, och invaggar oss ömsom i falsk trygghet av igenkänning för att sen dra med oss in i mörka snår av melodier,… ömsom behagligt i en säker famn, en vaggvisa i rocktappning, en ballad.

Präriens gräs rasslar, tonerna blir högre, vi vävs in i ett drömtyg. I journalistiska termer placeras bandet väldigt ofta i det spännande gattet mellan Nick Cave och Neil Young, där händer det någonting väldigt speciellt. Mötet av genrer, som skapar sin egen logik.

Efter fyra ganska turbulenta år, bestämde sig Ryan och bandet för nästa kapitel. Deras senaste och femte album, ”Yarrow” kom i höstas och med det i bagaget kommer Saskatoons snyggaste sound tillbaka till Skandinavien.
Det kan vara ballader, folksånger, blues eller country. Ett lapptäcke av skönhet sytt med en och samma tråd och som hålls ihop av en gemensam inneboende kraft.

Kavy & Clayton

Kacy & Clayton:
:”Strange Country” hette förra plattan. Och det är ett kul men väldigt förenklande sätt att presentera duons musik. Kanske senaste album-titeln “A sirens song” är lite mer rättvisande. Inte helt oväntat är den proddad av Jeff Tweedy, som snyggt låtit deras sound styra och inte klåfingrat till det på något som helst vis.
Bandet kastar lyssnaren mellan genrer och epoker i pop och rockmusikens mest gyllene ögonblick.
Kusinerna från Saskatchewan har ganska nyligen hamnat på den övre sidan om tjugo-årsstrecket, men musiken de levererar är så tidlöst spännande att det där med ålder och siffror blir totalt ointressant.
Kacy Anderson sjunger rakt in i själen, naket och rent. Melodierna styr och tempot är ofta stillsamt.
`Folksy`är en passande benämning på den musik duon bjuder på. Men det stannar inte där. Det är arrangemangen, de spännande vändningarna och tvära svängarna som lyfter detta ett snäpp över många liknande band.
De började spela för att hitta sina egna musikaliska rötter och båda har en faiblesse för sk. “Murder ballads”. Men oftast handlar deras texter om de osjungna vardagshjältarna, hemmafruarna, mammorna, och de män och kvinnor som byggde landet där de bor. Live har de redan fått ett fantastiskt rykte hemma i Kanada och så även i USA.

Trapper Schoepp och hans band The Shades, har gjort sin egen variant av “Northern Soul” där uppe i Michigan i 10 år nu. Milwaukees bästa export släppte i fjol konceptalbumet “Bay Beach Amusement Park” och att göra en låt om Elvis Presleys favorit-karusell “Zippin Pippin” på nämnda nöjesfält är inte bara roligt genialt, det är helt i linje med bandets hela sound och idé.
Att servera sin publik en helt sanslös mix av poprock med lika delar känslan av sorglöst strandliv och sena, heta klubbkvällar, är en dans på slak lina som de behärskar hela vägen.
Visst finns där Americana-element, men mest hörs ett av Jerry Lee Lewis gamla misshandlade pianon med raketbränsle på tangenterna.Och den där rena, ungdomliga spelglädjen som vissa artister har kvar livet ut, andra inte.
Det här bandet inbjuder till dans på borden och rödkindad upphetsning på dansgolvet. Trapper har lirat med såväl Jayhawks som med The Wallflowers, så där nånstans ligger en del av storheten. Bredden som imponerar men samtidigt med en tråd i musiken, lika rubinröd som hans farfars gamla Mercedes Benz från 1964, som Trapper och brorsan Tanner, sjunger om på spåret “ Run engine, run”.

Linnea Henriksson & Göteborg Wind Orchestra (GöteborgsOperan)

Arrangören skriver; ”Ett nytt spektakulärt samarbete ser dagens ljus när Linnea Henriksson och hennes egna samspelta band äntrar den stora scenen på GöteborgsOperan tillsammans med Göteborg Wind Orchestra. Här får vi höra Linnea Henrikssons låtskatt i ny skrud och i skimrande orkesterarrangemang specialskrivna för Göteborg Wind Orchestra och hennes musiker. Det blir ett oväntat möte som andas nutid och glädje.

Debutalbumet från 2012 ”Till mina älskade och älskare” blev en total succé och låg länge på första plats på Spotify’s albumlista och gav Linnea Henriksson priset som ”Årets Artist” på P3 Guldgalan. I början av januari 2017 släpptes singeln ”Säga mig” och under sommaren var hon ute på en bejublad turné i hela Sverige på landets största festivalscener. I november 2017 släpptes hennes senaste album och Linneas texter och musik har återigen fått ett fantastiskt mottagande hos både publik och press.

Linnea har under de senaste åren även gjort uppskattade och engagerade framträdanden som programledare, både för radioprogrammet Hallå P3 och Musikhjälpen. Linnea Henriksson med eget band och Göteborg Wind Orchestra på GöteborgsOperan blir något utöver det vanliga!

Linnea Henriksson, Sång,musik, text, Mira Palme, sång Oscar Johansson, keyboards Anton Toorell, gitarr Paulina Mellquist, bas Wille Alin, trumset. Niklas Willén, dirigent Göteborg Wind Orchestra.

Frida Sundemo + Annelie (Oceanen)

Arrnagören skriver; ”Alltid en strimma ljus. Mitt i skarven mellan hopp och förtvivlan står Frida Sundemo. Inbäddad i ekon och omgiven av smattrande synthar känns hon direkt och självklar. Hennes eteriska stämma förklarar för oss att hon vet hur tungt det kan vara. Plötsligt vänds allt upp och ner och hon vrider på allting som går att vrida på. Allt blir till pop och fyrverkerier och hon intalar oss att allt kommer bli bra och hon säger det igen och igen. Och vi tror henne.

2017 släppte Frida sitt debutalbum ”Flashbacks & Futures”, som är en skiva som inspirerats av rymden, och den är i sig ett vidsträckt universum där både minimalistisk synthpop och storslagna orkesterproduktioner fyllts till bredden med färger och skönjer. På albumet finns även den majestätiska elegans som utmärkt de föregående hyllade singlarna från albumet: ”We Are Dreamers”, “It’s OK” och “Keep An Eye On Me”.
Annelie
Ambient pop i en mashup av analoga beats, Casio-syntar och subtonig bas. Som pop i en ambient kostym. Annelie är en experimentellt utmanande artist som med vinterns EP-släpp i bakfickan gett sig ut på en omfattande Europaturné. I vår väntar turné i Mexico och nytt singelsläpp den 11 maj.

Lena Jonsson Trio (Folkmusikkaféet, Allégården)

Lena Jonsson från Hälsingland gör solodebut med skivan Places. Under de senaste åren har hon turnerat över hela världen med sina band och med olika projekt. Musiken på Places är enbart egna kompositioner och är som en inblick i hennes resedagbok, där man får följa med på resor till alla världens hörn, filtrerat genom Lenas alldeles egna fiolspel.
Med på skivan och turnén har hon Erik Ronström, gitarr och Kristoffer Krydda Sundström, bas.

 I pausen spelar Spelmanslaget.

Mr Bo & The Voodooers (KoM musikochbar)

Jennie Abrahamson (Stora Teatern)

Arrangören skriver; ”Jennie Abrahamsons femte album ”Reverseries” släpptes i början av 2017 och hyllades nästintill unisont av kritikerna, med bland annat full pott (10/10) i Sonic Magazine.

Under året som följt på släppet har hon turnerat med sitt band i Europa varvat med engagemang i Hans Eks orkestersatsning Bowie in Berlin,framträdande på Polarprisgalan och turné med Loney Dear. Vårvintern 2018 startar bra – med Reverseries har Jennie nominerats till “Årets Pop” på P3 Guld, hon kommer släppa ny musik i spännande samarbeten och i april är det dags för turné igen.

Support Sean Christopher från England

Hov1 (Lisebergshallen)

Arrangören skriver; ”Efter ett 2017 som fylldes av listtoppande singlar, debutalbum, vårturné och ett fullpackat Gröna Lund följer nu Hov1 upp succén med tre konserter. Våren 2018 spelar gruppen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ingen kan väl ha missat att 2017 var Hov1’s år? Hitsingeln ”Gråzon” gav ringar på vattnet och snart hade bandet flera listtoppande singlar, släppt sitt debutalbumet som bet sig fast i toppen på albumtopplistan och har sålt platina. I augusti röstades Hov1 fram till Årets Genombrott på Rockbjörnen. N

Alingsås jazzfestival (Grand Hotel, Alingsås)

Med bl.a Gumbo, Hill Blue Unit & Johanna Lillvik och Swing Tarturo

The Dead Daisies/The New Roses (Sticky Fingers)

Sticky skriver; ”The Dead Daisies återvänder till Sverige våren 2018 för två spelningar tillsammans med The New Roses! Fredag 20 april intar banden Sticky Fingers i Göteborg och den 22 april blir det stopp på Klubben i Stockholm!

Rockkollektivet The Dead Daisies består av några av rockens trotjänare: John Corabi (Mötley Crüe, The Scream), Doug Aldrich (Whitesnake, Dio), Marco Mendoza (Whitesnake, Thin Lizzy), Deen Castronovo (Journey) och David Lowy (Red Phoenix). Influerade av 70-talsrock och band som Aerosmith, The Faces och Foreigner har bandet svurit trohet till gammal hederlig rock ’n’ roll. Genom turnéer med KISS, ZZ Top, Aerosmith och Whitesnake, samt festivalspelningar på bl.a. Sweden Rock, så har de sedan 2012 jobbat ihop en liveshow som blir oslagbar. Under 2018 kommer bandet att släppa en ny platta som lovar spränga bort trumhinnorna på vem som helst!

Tyska The New Roses är högaktuell med sin tredje fullängdare “One More for the Road”. Bandet fick internationell uppmärksamhet när deras låt ”Without A Trace” spelades i tv-serien Sons of Anarchy och har, med över 250 spelningar i Europa de två senaste åren, blivit en väloljad livemaskin. Influerade av allt från B.B. King till Chuck Berry, AC/DC, Kid Rock, Bruce Springsteen, Aerosmith, Metallica och The Black Crowes, har tyskarna skapat ett högoktanigt sound som är sitt eget.

Spiders + Night Viper (Pustervik Stora Klubben)

Arrangören skriver; ”Våra goda vänner i Spiders har precis släppt singeln Dead Or Alive från kommande tredje skivan Killer Machine och det lovar mycket gott! I samband med albumsläpp krävs förstås en spelning på Pustervik för att fira!

Om Alice Cooper hade gift sig med Stevie Nicks hade deras barn blivit Killer Machine. Det var det uttrycket vi ville åt. De gamla referenserna finns kvar men det är lite mörkare nu. Om Shake Electric var glimmer och guld så är denna skiva svart -” säger Ann-Sofie.

Efter allt turnerande i Europa och i USA tillsammans med band som Kvelertak, Graveyard och Uncle Acid & The Deadbeats planerade Spiders ett längre uppehåll för att samla kraft och spela in albumet som blev Killer Machine. Tillsammans med Chips Kiesbye gick bandet in i studion med mer erfarenhet än någonsin och bara körde loss. Mer punk än någonsin och mycket på känsla.

Night Viper är speciellt inbjudan av Spiders för att värma upp scenen! Heavy metal i klassisk men tidlös tappning. Night Viper släppte i oktober sin andra album Exterminator på Listnable Records och första pressen sålde slut snabbare än smör rinner genom nyrostat bröd.

Telos Vision (Pustervik matsalen)

Arrangören skriver; ”Ett år efter Albatross hiatus är Teodor Boogh tillbaka med Telos Vision. Nytt band och nya låtar som tagit form i Welfare Sounds tillsammans med Per Stålberg som producent och Matti Carlsson på trummor. Förutom hjälp från vänner är det Teodor som står bakom producentrollen och samtliga instrument på skivan som släpps i år.

Första singeln, Hold On, släpps nu på Welfare Sounds där han tar avstamp i vad George Harrison, Jonathan Wilson och The War On Drugs har gemensamt men landar i nya rymdlandskap. Förutom det egna projektet Telos Vision ser du Teodor Boogh bland annat som gitarrist i Ian Person Band och som basist med Victor Furbacken.

Utöver Teodor på sång och gitarr är Telos Vision:, Matti Carlsson – trummor, Petrus Larsson – bas och Joel Haag – synth

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Lördag 21 april

Blitzen Trapper + The Deep Dark Woods + Kacy & Clayton (Pustervik St.klubben)

Eric Earley i Blitzen Trapper Puatervik 21 april-18

Woody West presenterar: Blitzen Trapper + The Deep Dark Woods + Kacy & Clayton. Pustervik – Göteborg. Lördag 21 april 2018 kl 21.00. På scen c:a 21.30. Öppet till 03.00.

Blitzen Trapper är americanarockande Portlandexcentrikerna vars debutalbum Furr på legendariska labeln Sub Pop är en modern klassiker som hyllades världen över och de tillhör samma gyllene era och fantastiska generation folkindiecountryrockare som Band Of Horses, Fruit Bats, Vetiver och The Shins.

Efter 10 år med en lång rad strålande album och turnéer med likasinnade americanaexcentrikerna Wilco, hippiefolkrockarna Fleet Foxes och psychskäggrockarna Black Mountain har Blitzen Trapper byggt ett rykte om sig som ett av den amerikanska kontinentens ädlaste samtida rockband.

Låtskrivaren och sångaren Eric Earley har en sällsynt förmåga att förvandla sina 70-talsinfluenser till tidlösa melodier om öppna landskap, breda landsvägar och hopplös romantik. Så när Blitzen Trapper summerande sitt senaste decennium hemma i Portland gjorde de det med hyllade rockteatern Wild and Reckless, uppbyggd som hälften musikal, hälften rock-opera om ett ungt par på rymmen till klassiker från bandets repertoar samt nytt material som nu ligger ligger till grund för nya plattan Wild and Reckless.

Earley ser albumet som en uppföljare till -?Furr-?, en volym II av dystopiska road-movie stories från the weird wild america. Det ekar av lika delar klassisk sydstatsrock som kosmiskt skimrande alternativ country-rock genom en resa längs öppna freeways där färden kränger fram och tillbaka mellan Tom Petty, Lynyrd Skynyrd, Neil Young och E Street Band.

THE DEEP DARK WOODS Efter några år i ovisshet är Saskatchewankvintetten The Deep Dark Woods tillbaka med med sin säregna version av spökligt antik präriefolk, mörk Texas-countryblues, robust The Band-americana och California-psychedelia.

Bandets frontfigur Ryan Boldt har en av den nordamerikanska kontinentens mäktigaste röster, en altcountrycrooner någonstans mellan Chris Isaak, The Handsome Family och Nick Cave. Nya albumet -?Yarrow-? är fyllt med makabra gothiska undertoner och makabra mördarballader. Det är en utsökt orkestrerad historia skapat av Boldt tillsammans organisten och ständige följeslagaren Geoff Hillhorst, långtida samarbetspartnern och producenten Shuyler Jansen och folkpsychedeliska underbarnsduon Kacy & Clayton.

Turnékompanjonerna Kacy & Clayton blir plattans hemliga vapen, där Kacy Andersons genomträngande och besatta stämmor ger de redan spännande sångerna ännu mer liv och spöklik skönhet. Duons gitarrfenomen Clayton Linthicum (Linthicum är även fast medlem i The Deep Dark Woods sedan 2012) har ett distinkt 60-?s sound på sin gitarrton och ett retrotwang som ger albumet dess autentiska känsla av tidlös folk-rock.

The Deep Dark Woods fick sitt genombrott med kritikerhyllade albumen Winter Hours och The Place I Left behind (där de senare ledde till en nominering till Emerging Artist of the Year vid Americana Music Awards bredvid Alabama Shakes och Dawes 2012. Detta lockade neo-hippien och okrönte kungen av den pånyttfödda och vitaliserade Laurel Canyon-scenen, producenten, multiinstrumentalisten och studiomagikern Jonathan Wilson (Father John Misty, The Dawes, Conor Oberst) till den kanadensiska prärien där de tillsammans spelade in charmigt Californiainfluerade och Grateful Dead-folk-grooviga uppföljaren Jubilee.

Efter gick The Deep Dark Woods i träda fram till Yarrow dök upp under hösten och i vår turnerar de med återigen med vännerna i Kacy & Clayton.

KACY & CLAYTON Unga sysslingarna Kacy & Clayton från det kanadensiska prärielandskapet i Saskatchewan är en folkpsychedelisk underbarnsduo som tagit americanavärlden med storm med sina hypnotiska vintage-folk-rock som klingar av Appalachian-country, brittisk folk och 60-talets psychedeliska storheter.

Kacy Andersons kusligt trollbindande och tidlösa stämma och Clayton Linthicums unika, lekfullt följsamma gitarrspel dominerade på duon debutplatta Strange Country som släpptes via americanalabeln härom året. Albumet hyllades stort av inflytelserika The Wire (9/10), Uncut och Aquarium Drunkard och bland beundrarna finns turnévänner som Daniel Romano och Wilcos Jeff Tweedy.

Nya albumet The Siren´s Song-är inspelat av Jeff Tweedy i Chicago och Wilcos legendariska hemmastudion The Loft, efter att Tweedy erbjudit dem att spela in på stående fot. Plattan förädlar och fördjupar duons redan detaljrika och tidlöst begåvade folkmusik med nya rytmsektionen Shyuler Jansen (långsida samarbetspartnern som producerade Strange Country på bas och Mike Silverman på trummor, elektriska gitarrer och en ljudet av en fulltalig rock-?n-?rollorkester.

Kacy & Claytons musik existerar bortom tid och rum, de hämtar inspiriation från den bottenlösa brunnen av folk och countryinfluenser och väcker årtionden av musik och kulturell historia till liv med ungdomlig energi, entusiasm och känslighet.

The Siren´s Song är en av årets främsta plattor överhuvudtaget, en modern tidlös folk-rockklassiker i klass med det bästa från genrens gyllne era i slutet på 60-?s, början på 70-?s. När producenten Tweedy (som tidigare spelat in Richard Thompson, Mavis Staples och White Denim) och duon började referera till gemensam.

Kacy & Clayton Pustervik 21 april-18

Country KoMpanions: The Sierras/Pilgrim (KoM musikochbar)

Arr, skriver; ”KoMs egen lilla minicountryfestival!! Vi bjuder på en kväll fylld av genuin country, bluegrass, smäktande ballader,
gammal honky tonk, stämsång, banjorökare, fingerpicking, stomp, sväng, höga klackar å tro, hopp och kärlek!! På
scen står The Sierras med bl a Linda Ström samt Pilgrim!! + gästartister!!

Noelia Moncada & Daniel Turano – Grand Tango (Nefertiti)

Noelia Moncada i Kungsbacka 22 april-18

Nefertiti skriver; ”Musikprofilen från Göteborg Daniel Turano är en av världens ledande pianistsolister inom tangon. Noelia Moncada är en av Buenos Aires främsta tangosångerska. Nu är de tillsammans på en exklusiv miniturné i Sverige.

Tangon har en stark förmåga att beröra. För den handlar om passion och extas, förtärande melankoli och smärta, men också ljus och glädje. Allt detta har också Noelia Moncada en alldeles underbar förmåga att förmedla till sin publik, som är stor och entusiastisk över hela världen.

Noelia Moncada började sin karriär hemma den argentinska staden Rosario, belägen i provinsen Santa Fé, där floden Paraná når det stora Río de la Plata-deltat. Med de fantasieggande omgivningarna och den genuina Argentinska traditionen som inspiration laddar Noelia Moncada sin röst med tangons hela färgskala. Hon har vunnit en rad prestigefulla priser och medverkat vid många uppmärksammade föreställningar i både hemlandet Argentina och internationellt. Hon medverkar också på många uppmärksammade album och har dessutom gett ut två soloalbum, A Tiempo och senast Marioneta.

Noelia Moncada är utbildad vid Escuela Provincial de Música de Rosario där hon studerade piano, musikteori och komposition. Hon har turnerat i Japan, USA och i flera latinamerikanska länder. I Sverige framträdde hon för första gången i höstas på en bejublad konsert på Internationella Gitarrfestivalen i Uppsala.

Attentat  (Bellmans Salonger)

Arrangören skriver; ”Attentat hördes första gången i den svenska punkvågen i slutet på 70-talet som Göteborgs svar på huvudstans KSMB & Ebba Grön, då med oförglömliga hits som Ge fan i mej och Operahuset.

I år är det 40 år sedan Attentat bildades. Det firas med en kortare turné i Sverige där material från hela karriären kommer att spelas, men främst äldre låtar är aktuella. Det blir första gången på tre år som det klassiska punkbandet från Majorna står på scen i Göteborg. Turnén är döpt till Svart får i 40 år. Turnépremiär i Hultsfred 13 april.

I samband med konserten är ni välkomna till en utställning med unika foton och affischer från hela Attentats karriär samt Jönssons något slitna skinnjacka från scenen när det begav sig 1978! Därtill säljs en ny utgåva av klassiska vinylsingeln Born to be Malaj med bonusspår i begränsad upplaga, samt ny merchandise allt framtaget speciellt för jubileet.

Ken Ring (Stora Teatern)

Ken Ring i en akustisk konsert där texterna är i centrum.

Queen Josephine & the Blues Trail (S/S MArieholm)

Josefin Ahlqvist, sång, Erik Bäckerud, gitarr, Frej Berglind, keyboard, munspel, Hanns Lehner, bas och Janne Andersson, trummor.

Record Store Day (Bengans)

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Söndag 22 april

Magnus Lindgren – Ida Sand/ Stockholm Underground (Dergårdsteatern, Lerum)

Arrangören skriver; ”År 1969 släpper jazzlegendaren Herbie Mann albumet ”Memphis Underground” som Rolling Stone Magazine senare listar som ett av de hundra bästa jazzalbumen genom tiderna. I detta Nils Landgren-producerade projekt lever Manns souljazz vidare med en touch av svensk coolhet. Skivan ”Stockholm Underground” släpptes i september och var Magnus Lindgrens femte album.

Magnus Lindgren är utöver en brilliant saxofonist även en av de bästa jazzflöjtisterna i Europa och detta blir första gången han delar med sig av sin konst i sin renaste form genom att enbart spela flöjt.

Ida Sand kommer också med på flygel och Fender Rhodes med några smakbitar från hennes härliga produktion. Något från den kommande skivan där alla på scenen denna kväll var med och gjorde inspelningen i februari i år.

Magnus Lindgren, flöjt  Henrik Janson, gitarr Ida Sand, Flygel och Fender Rhodes Lars ”Larry” Danielsson, bas  Per Lindvall trummor.

Noelia Moncada & Daniel Turano – Grand tango & more (Fyren, Kungsbacka) kl 13

——————————————————————————————————————————————————- Tisdag 24 april

The Weather Station/I´m Kingfisher (Pustervik)

The Weather Station Pustervik matsalen 24 april-18

Woody West skriver; ”  Bakom den Torontobaserade folkindie-singer/songwritern The Weather Station finner du supertalangen Tamara Lindeman, en låtskrivarnas låtskrivare som på kort tid väckt stor beundran bland vänner, kollegor och kritiker inom den alternativa folk-americana-scenen. I sann folk-tradition bygger The Weather Station sina sånger kring melodi, drama och mening men Lindemans unika musikaliska känsla för timing, precision och ambition kombinerat med hennes smakfullt eftertänksamma och genomtänkt finurliga texter fulla av dubbla betydelser, komplexa metaforer och vardagspoesi får henne att stå ut långt över det vanliga.

På hennes fjärde (självbetitlade) album förfinar och förädlar sin redan exceptionella begåvning, sitt personliga uttryck och hyllade låtskrivande. Resultatet är hennes mest direkta och ambitiösa album hittills i karriären fyllt av målmedveten, artistisk styrka, integritet och säkerhet. Albumet fick lysande kritik (Uncut 9/10, Drowned In Sound 9/10, Paste 8.4, Pitchfork 8.0) och hamnade så högt som #4 på Uncuts Årsbästalista över album 2017.

The Weather Stations talang upptäcktes av Daniel Romano som släppte hennes första album -?All of it Was Mine-? och uppföljaren -?What Am I Going To Do With Everything I Know-? via sitt egna indiebolag You-?ve Changed Records, vilka bägge väckte fin uppmärksamhet från kritikerna. Denna exceptionella begåvning har sedan hunnit turnera med Basia Bulat och Bahamas samt höras på plattor med Doug Paisley, Field Report och Daniel Romano samt samarbeta med folk som Hiss Golden Messenger, Megafaun och folkpersonligheter som Daniel Martin Moore (Sub Pop) och Nathan Salsburg (Paradise of Bachelors).

I’m Kingfisher Den 13/4 släpper Thomas Jonsson (I’m Kingfisher) sitt sjätte soloalbum Transit på nya Stockholmsbolaget Fading Trails. Transit är hans mest avskalade hittills och skivan gästas av bland andra Martin Hederos, Christian Kjellvander, Helena Arlock (Me and My Army) och Klabbe Hörngren (Klabbes Bank). Första singeln ’What Good Would Loving Do Me Now” plockades upp av amerikanske KEXP som deras Song of the Day, Håkan Steen skrev att det var ”tidiga-Damien-Jurado”-bra och Patrik Forshage från Nöjesguiden skrev att ”Thomas Jonsson till slut infriar alla löften”. Det här är hans första spelning i Göteborg sedan 2015.

The Real Group (Lorensbergsteatern)

Arrangören skriver; ”Äntligen kommer The Real Group till Lorensbergsteatern! Med sig i bagaget tar de den nyutgivna CDn Elements. De bjuder både på nyskrivna låtar och gamla favoriter.

The Real Group är en svensk banbrytande vokalgrupp som varit verksam i Sverige och internationellt sedan starten 1984. De är sedan länge etablerade och respekterade världen över. Inte bara för sin förmåga att skapa ovanligt varierade, lekfulla och uppfinningsrika arrangemang inom ramen för sin ovanliga sättning –fem mänskliga röster, utan också för sitt varma, intelligenta originalmaterial som uppskattas oavsett ålder, kön samhällsklass och nationalitet. Med rösten som enda instrument har man skapat ett eget musikaliskt uttryck i området mellan jazz, pop och svensk körmusik.

The Real Group turnerar året runt och gör ett 80-tal konserter varje år. Största marknaden finns utanför Sverige, framförallt Tyskland, USA, Japan och Sydkorea. Gruppen utmärker sig genom sin kombination av perfektion och personliga tilltal som gjort den populär bland både musikvärldens förståsigpåare och konsertbesökare i alla åldrar.

The Real Group består av fem sångare, en ljudtekniker och en manager: Sångare ; Emma Nilsdotter Lisa Östergren Anders Edenroth Morten Vinther Janis Strazdins.

Elsa Nilsson (Nefertiti)

En jazzkonsert i Playhouse-serien med en flöjtist född i Göteborg men sedan många år New York-bo .

Elsa Nilsson – flöjt, Fabian Kallerdahl – pi., Henrik Aronsson – b. och Lars Källfelt – tr./jamvärd

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————

 Onsdag 25 april

Sedeldals (Café Hängmattan,Musikens hus)

Bengt Johanneson kompgitarr/ sång, Molle Molin sologitarr, Reine Lundqvist basgitarr, Tommy Johansson rytm m.m

Lill Lindfors & Claes Crona Trio (Mölnlycke)

—————————————————————————————————————–

Torsdag 26 april

El Perro Del Mar (Pustervik Stora Klubben)

Pustervik skriver; ”De som följt El Perro Del Mar sedan debuten 2005 vet att Sarah Assbring, kvinnan bakom artistnamnet, är en artist som ständigt fortsätter utforska och spränga sina musikaliska och uttryck och gränser. Det som startade som ett melankoliskt doo-wop enmansprojekt har sedan dess tagit vägar genom klassiska instrumentala kompositioner om döden, via basfinurlig softrock, elektronisk eklektism och tillslut till Bollywood-doftande pop som på senaste albumet ’KoKoro’ från 2016.

När El Perro Del Mar nu är tillbaka är det med ep:n ’We Are History’ som enligt artisten själv ska ses som senaste albumet KoKoros mörka baksida. Ep:n utspelar sig i nutid, Trumperan, men med en fot stadigt förankrad i historien. I december förra året kom första singeln ”Fight For Life” och den 23 februari år  släpptes ’We Are History’ via Ging Ging Recordings.

My Sweetest Punch/Le Canal  (KoM Bar)

En återkommande klubb med My Sweetest Punch som värd med en gästartist.
My Sweetest Punch är pickupnålen som skrapar runt bland det bästa och sämsta i livet – hjärta, smärta och att tiden försvinner hur man än gör. Skivtallriken och navet är sångaren och låtskrivaren Rickard Lindes självklara låtar. Musiken rör sig inom och mellan genrer som americana, indierock, soul och pop.
  
Le Canal började som ett fantasiprojekt 2014 i en liten svensk stad, genom vilken rinner en ganska känd gammal kanal. Under denna tid bodde och jobbade tillfälligt bandets grundare (Daniel Blomqvist) i staden, och fann det förnöjsamt att på fritiden komponera poplåtar. Några av låtarna hamnade i trumslagaren Olle Nilssons lurar som gillade vad han hörde, basisten Kristoffer ”Totte” Nydén anslöt, och sommaren 2015 repades en handfull låtar in. Repandet resulterade i en liten EP – Au Revoir – som dock såg dagens ljus först våren 2017. Ett par av låtarna från EP:n, i synnerhet förstaspåret ”Robber”, har vunnit en del gillande och såväl hamnat på diverse spellistor som spelats i små nätradiokanaler, inte minst på de brittiska öarna.

Under höst och vinter har gott om nya låtar uppfunnits, och bandet är nu i startgroparna med att spela in och släppa en fullängdare.
Musikaliska inspirationskällor är inte sällan hämtade ur 90-talsmyllan, men även 2000-talets indie- och americanaträsk har bidragit till soundet som förmedlas av Le Canal.

Medlemmar: Daniel Blomqvist – sång, gitarr ,Olle Nilsson – Trummor,Totte Nydén – Bas Nytillskott: Anders ”enda barnet” Göransson

—————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Fredag 27 april

Ellen Andrea Wang (Nefertiti)

Nefertiti skriver; ”Det har gått 3 år sedan Ellen Andrea Wang gav ut sitt kritikerrosade debutalbum Diving. Kort därefter blev hon headhuntad av trumlegenden Manu Katché och föjde med honom på världsturné. Hon har också spelat med stora artister som Sting och Marilyn Mazurs Shamania, utöver sina egna band, Pixel och Ellen Andrea Wang Trio. 2016 utnämnde den brittiska tidningen The Guardian henne till en av dagens mest intressanta jazzmusiker.

Nu kommer Ellen Andrea Wang till Nefertiti med nya skivan Blank Out. Här visar hon en musikalisk vidareutveckling av hennes säregna sound som är både vitalt, fångande och melodiskt. Själva utformningen av Blank Out har varit ett viktigt och spännande projekt för mig, säger Ellen Andrea Wang. Texterna kom till i samarbete med textförfattaren Martin Hagfors och musiken blev inspelad i en studio under bara några få dagar, med Andreas Ulvo på tangenter och Erland Dahlen på trummor. Jag tänker att Blank Out handlar om att vi ibland har lust att sudda ut, ta bort (blank out) det som är svårt, men det enklaste är inte alltid det bästa. Ibland måste man stanna kvar i situationen och ta sitt ansvar.”

The Shakers/The Flashmen (S/S Marieholm)

Anders Lillebo Trio (Folkmusikkaféet, Allégården)

Arrangören skriver; ”Anders Lillebo är en av Norges främsta artister som spelar irländsk folkmusik. Han började sin musikaliska bana med att studera jazzpiano men har ägnat den senaste tiden alltmer mer åt olika slags folkmusik. År 2017 släppte Anders sitt debutalbum Departure i samarbete med den berömda irländske producenten Jack Talty.
De övriga medlemmarna i Anders Lillebo trio är norrmannen Olav Christer Rossebø och irländaren Caoimhin Ó Fearghail. Tillsammans framför de irländsk traditionell folkmusik blandat med egna kompositioner och traditionell skandinavisk musik.

Gränslösa klanger (Stenhammarsalen)

Arrangören skriver; ”Världen i Konserthuset presenterar en musikväv från Japan, Indien och Sverige med Karin Nakagawa, Suranjana Ghosh och Anders Hagberg. Japan, Indien och Sverige vävs samman i klanger, rytmer, improvisationer och melodier. Från nordindisk och japansk musik till skandinavisk jazz- och folkmusik. En helt ny trio med tre gränslösa virtuoser från olika musikaliska traditioner:

Karin Nakagawa koto och sång, Suranjana Ghosh tabla och mouth percussion, samt Anders Hagberg flöjter och sopransaxofon  som sedan flera decennier haft ett nära samarbete med många av de främsta indiska musikerna och turnerar regelbundet i Indien som solist.

Elie Sandberg (KoM Musikochbar)

KoM skriver; ”Följ med till soulens 60-tal!! Fantastiske sångaren Elie bjuder på klassiska låtar av legendariska artister som Clarence Carter, Etta James och The Impressions +
originalmaterial!!

Parham (Pustervik Stora Klubben)

Pustervik skriver: ”Med ett framgångsrikt 2017 bakom sig är Parham redo att rulla ut ny musik och återta sin position som en av Sveriges mest spännande artister. Det nya albumet ”Torsken”, som släpptess den 6 april, är det mest färgstarka och melodiösa som Parhams hittills har gjort, och kommer garanterat sätta sina spår i musiksverige.

Plattan innehåller även flera intressanta gästinhopp av artister som Parham själv ser upp till och inspireras av. Med skivan berättar Parham om ett år med många toppar men också dalar, att prestera som bäst när du mår som sämst och hur det känns att förlora nästan all sin trygghet, att ”torska allt”.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Lördag 28 april

Bryan Adams – The Ultimate Tour (Partille Arena)

Arrangören skriver; ”Multimiljonsäljande världsstjärnan Bryan Adams är tillbaka! Hans The Ultimate Tour-kommer till Sverige för tre arenakonserter i Sverige, fredagen den 27 april spelar han i Malmö Arena, lördagen den 28 april i Partille Arena i Göteborg och söndagen den 29 april i Ericsson Globe i Stockholm.

Bryan Adams är en av de absolut främsta liveartisterna vi har med sin energifyllda och självklara scennärvaro tillsammans med sin otroliga röst är en Bryan Adams-konsert alltid något väldigt speciellt. Han har turnerat över hela världen i snart 4 decennier. Han kommer ge oss en konsert full av material från hans kommande nya album Ultimate som innehåller en blandning av både nytt material och alla enorma hits från hans karriär

Ultimate blir Bryan Adams 14: de studioalbum. Singeln Please Stay-är ute nu.

BRYAN ADAMS | Partille Arena, 28 april 2018

  1. Ultimate Love
    2. Can’t Stop This Thing We Started
    3. Run to You
    4. Go Down Rockin’
    5. Heaven
    6. This Time
    7. It’s Only Love
    8. Please Stay
    9. Cloud Number Nine
    10. You Belong to Me
    11. Summer of ’69
    12. Here I Am
    13. When You’re Gone
    14. (Everything I Do) I Do It for You
    15. Back to You
    16. Somebody
    17. Have You Ever Really Loved a Woman?
    18. The Only Thing That Looks Good on Me Is You
    19. Cuts Like a Knife
    20. 18 Til I Die
    21. Please Forgive Me
    22. Brand New Day

Extra:
23. Get Used to This
24. I Fought the Law
25. Straight From the Heart
26. All for Love (

Lisa Lystam Family Band/Bättre Begagnat (Kungsbacka Teater)

Arrangören skriver; ”Sveriges mest bokade blues- & rootsband. För några år sedan intog Lisa Lystam Family Band den nordiska blues- och rootsscenen. Sedan dess har bandet blivit enormt eftertraktade och har spelat på de flesta stora bluesfestivalerna och klubbarna i Norden och Tyskland.

Även om den rootsiga kärnan ständigt är närvarande är Lisa Lystam Family Band mer än bara ett renodlat bluesband. Lystams röst har kraft och driv, men också en känslighet som bidrar till en musik full av reliefer. Med sig har hon fem fantastiska musiker som lyhört lyfter fram den musikaliska skapelsen.

På scen:
Lisa Lystam – sång, munspel, Fredrik Karlsson – gitarr, Mattias Gustafsson – gitarr,Johan Sund – bas och Patrik Thelin – trummor

Bättre Begagnat
En hyllning till Totta Näslund och hans musik. Bättre Begagnats personliga tolkningar av Tottas populäraste låtar har dragit fulla hus och blivit ett populärt inslag i de Västkustska sommarkvällarna. I april intar de Kungsbacka Teater.

På scen:
Tommy Berntsson – sång, akustisk gitarr, Pelle Andersson – sång, gitarr, Camilla Gustafsson – sång, Jonas Westgårdh – bas, Thomas Andersson – trummor, Patrik Marberg – gitarr och
Kristian Torkelsson – klaviatur

Sofi Hellborg Gang (Nefertiti)

Nefertiti skriver; ”Sofi Hellborg är en etablerad saxofonist, sångerska och kompositör med åtta album bakom sig. Musiken är en svängig blandning av afro, funk och jazz. Det är också dessa musikstilar som präglat hennes uppväxt och liv. En resa till Kamerun för att studera landets musik ledde till en livslång relation till afrikansk musik, och hon har bott och arbetat utomlands i 16 år, först i London och sedan Paris. Där spelade hon med många kända afrikanska musiker som Mory Kante, Tony Allen, Etienne Mbappe etc.

Sofi har turnerat i många länder både i och utanför Europa. Hon ledde sitt eget band i Paris i många år. 1999 flyttade hon tillbaka till Lund och träffade de musiker hon spelar med nu. Ett sammansvetsat och energifyllt band fyllt av överraskningar.”

Sofi Hellborg – sx, s, tumpiano, Ola Åkerman – trb., Magnus Lindeberg – git..Robert Tjäderkvist – keyb.,Mats Ingvarsson – b., Jon Grinde – tr. och Salieu Dibba – perc, s.

Slowgold (Pustervik Stora Klubben)

Pustervik skriver; Amanda Werne tar sitt alias Slowgold till nästa nivå med ny skiva och toppar med en omfattade vår och sommarturné. Singeln ”Mörkare” släpptes tidigare i år och hyllades unisont av kritikerna. Albumet med samma namn släpps den 23 februari. Nu avslöjar vi vårens turné och sommarens första datum.

Slowgold är Amanda Wernes musikaliska alias. Hon skapar tidlösa, poetiska historier som bärs fram med hjälp av såväl distade gitarrer som drömska sångutsvävningar.
Amanda har sjungit i På spåret, samarbetat med Freddie Wadling, gästat First Aid Kit inför 20 000 personer på Liseberg och prytt tidningsomslag till DN, GP och Sonic.

Under 2015 släppte hon två album, Stjärnfall och Glömska. Två år senare kom hyllade skivan Drömmar. Skivan följdes av en omfattande turné i Sverige och Norge, bland annat spelade Slowgold på Way Out West, Bylarm, Hammenhög, Stora Teatern och Debaser Strand. Live är Slowgold oftast en trio besående av Amanda Werne, Johannes Mattsson och Erik Berntsson.

Solala & Bohuslän Big Band – Brinner Upp I Natten (Konserthuset)s

Arrangören skriver; ”En konsertföreställning baserad på Håkan Hellströms musik med nyskrivna arrangemang av Solala och Örjan Fahlström. Att vara ung och sökande, upptäcka allt för första gången och älska och längta med hela sitt hjärta, det är vad Solala berättar om i Brinner upp i natten, sitt första samarbete med en orkester.

Med Håkan Hellströms musik och texter som en genomgående röd tråd skapar Solala och Bohuslän Big Band en konsertupplevelse utöver det vanliga. Genom ord och toner målar de upp en både vacker och skitig bild av uppväxten – festerna, stämningen, längtan, febern och melankolin.

Solala träffades i ett kök i Göteborg för sex år sedan, plockade upp lite köksartiklar att spela på och sjöng. De har sedan dess blivit Sveriges mest nyskapande sånggrupp med sin bländande stämföring, en minst sagt varierad repertoar och samarbeten med flera av Sveriges största artister. De beskrivs som en vokal powertrio och publiken har via deras sångvideos från köket växt lavinartat under de senaste åren.

Bohuslän Big Band är det kreativa och innovativa storbandet som inte räds för någonting i musikens värld. Med tradition och nytänkande ligger bandet i framkant och har ett fantastiskt renommé världen över. De har tidigare samarbetat med storheter som Gregory Porter, Maria Schneider och Eric Gadd och har kallats ”A World Class Jazz Orchestra” av ingen mindre än Quincy Jones.

Brinner upp i natten är en produktion som tagits fram under Solalas tid som Artist in Residence på Vara

The Hanged Man + Tilde Hjelm (Oceanen)

Arrangören skriver; ”Rebecka Rolfarts soloprojekt The Hanged Man har kallats ”en fantastisk fusion av tarotkortsmörker och pop” (PSL). Efter flera intensiva år med banden Those Dancing Days och Vulkano tog Rebecka Rolfart en paus från musiken. Hon började studera konst men något lockade henne tillbaka och pausen blev inte långvarig. När hon tillslut återvände till låtskrivandet lutade det åt ett annat, mörkare, mer psykedeliskt håll.

Ur det växte projektet The Hanged Man fram. Efter att ha släppt flera hyllade EPs släpptes i höst äntligen debutalbumet ”Of Blood Is Full”. Skivan prisades av kritikerna – Sonic kallade det ”sagolik musik”, HYMN kallade Rebecka Rolfart ”gudabenådad” och Gaffa skrev att lyssnandet fick det att känna sig som att befinna sig ”i ett avsnitt av Twin Peaks”.

Tilde Hjelm; Förra veckan släpptes deras nya singel Along The Way som fick stora lovord. Tildes musik beskrivs som Americana & indie på ödsliga vägar mot frihet. Denna kväll spelar dom i betydligt mindre bandskala och bjuder på en exklusiv konsert.

Strebers/Protestera (Sticky Fingers)

Arrangören skriver; ”Strebers bildades i mitten av 80-talet av gitarristen och sångaren Micke ”Ulke” Johansson, basisten Pelle Pettersson och Johnny Rydh på trummor. Två släpp, ”Ur led är…” & ”Öga för öga” hanns med innan en paus uppstod  när basisten lämnade skutan, men Johansson och Rydh hittade tillbaks när Fredrik ”Ztikkan” Blomberg trakterade instrumentet istället.

Med släppen ”I fädrens spår” & ”Kallt stål, varmt blod” hittade bandet ut till en allt bredare publik och framtiden låg för deras fötter när allt fick ett abrupt slut efter att Rydh omkom i en bilolycka. Kvarvarande medlemmar hedrade sin bandkamrat med släppet ”Till en vän” och en avskedsturné tillsammans med Stefan ”Stipen” Carlsson vilket sedermera ledde fram till bildandet av Dia Psalma.

Ett par återföreningar har det blivit genom åren men det var med sitt 30-årsjubileum 2015 som bandet återuppstod på allvar. Nu står de än en gång redo att bekämpa de kalla högervindar som sveper genom landet med sina musikaliska käftsmällar!

Protestera är politisk punk/hardcore från Göteborg. Har allt sedan starten 1999 turnerat flitigt runt om i Europa. I början av mars släpps bandets fjärde album ”Pengarna eller livet”.

Bluebirds (S/S Marieholm)

Blues,Soul, R&B, Country, Rock N Roll

Patric Carlsson/ vokal & Gitarr, Petter Persson/gitarr, Johan Johansson/ piano & orgel Magnus Jonsson/bas  och Peter Hamberg/trummor.

Traveling Blues Band (KoM musikochbar)

Jan Sjöberg gitarr/ sång, husbandsveteran från källarvalven i Stockholms ”Blues Town”, Gamla Stan, ikväll i samarbete med tre av Göteborgs välrenommerade bluesprofiler, Bertil Löfdahl gitarr/ sång, Jan Gustavsson bas (vik), Tommy Johansson Bertil trummor (vik).

—————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Söndag 29 april

Eva Dahlgren (Pustervik Stora Klubben)

Arrangören skriver; ”Singelaktuella Eva Dahlgren bjuder på tre exklusiva spelningar i vår. Nyligen släppte Eva Dahlgren den nya singeln ”Jag vill ju bara vara fri”, en låt hon spelat in i samarbete med producenten Johannes Berglund samt Amanda Bergman (Amason) och Oskar Linnros. Låten och dess titel har inspirerats av Annika Perssons biografi om Lena Nyman (”Jag vill ju bara vara fri”).

I slutet av april ges en 4-spårs EP ut och i anslutning till den reser Eva Dahlgren iväg på en miniturné där hon besöker Malmö, Göteborg och Stockholm. Med på turnén följer samma band som åkte med under den hyllade Skandinavienturnén ”Jag sjunger ljuset”.

– Jag har så många låtar jag vill spela med det här fantastiska bandet och det kan ju inte få gå ett helt 2018 utan en enda konsert. 3 gig är inte mycket men mitt i en skriv och inspelningsperiod så är det vad vi lyckades pussla ihop. Underbart är kort 🙂, hälsar Eva.

Wardruna (Konserthuset)

 KB West skriver; ”Wardrunas första besök någonsin i Sverige i april förra året kan bara beskrivas med ett ord – succé! Lorensbergsteatern i Göteborg var fylld till bredden och utanför stod folk som inte fick tag i biljetter. Den norska musik-konstellationen som skapar nya tolkningar av gamla nordiska kulturella och esoteriska traditioner har gått från att knappt spela live till att bli ett band plötsligt alla vill se.

Projektet startades av kompositören Einar Selvik 2002 och har sedan dess släppt tre väldigt kritikerrosade album, varav det senaste, ”Runaljod – Ragnarok” släpptes så sent som förra hösten och avslutade Runaljod trilogin.

Med hjälp av några av Skandinaviens äldsta instrument, ljud, natur och låtar skrivna på norska, fornnordiska och gammelskandinaviska skapar Wardruna ett magnifikt, visuellt och vackert ljud som tar dig tillbaka till fornnordisk kultur och visdom på ett helt nytt sätt

Wardruna använder främst gamla och historiska instrument kraviklyre, tagelharpe, judisk harpa, trumpeter / vallhorn, näverlur mm. Andra källor och okonventionella instrument såsom träd, stenar, vatten och facklor används också. Alla dessa element är noggrant utvalda och vävs in i ett rikt och modernt musikaliskt landskap och kompletteras med viskande röster, melodisk sång och kraftfull refräng. Musikaliskt är Wardruna svårt att kategorisera. Även om den delvis faller under folkmusik, världsmusik och omgivande genrer är ingen av dessa genrer övertygande beskrivningar av Wardruna och deras unika musikaliska uttryck. Det måste helt enkelt upplevas!

Einar Selvik och Wardruna är idag en viktig del av det musikaliska inslaget i den framgångsrika tv-serien VIKINGS producerad av History Channel. Serien använder en stor mängd Wardrunas musik och Einar har dessutom vid två tillfällen medverkat som gäst-skådelspelare!

————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Måndag 30 april

Elder+ King Buffalo + Dun Ringill (Sticky Fingers)

Elder och King Buffalo kommer tillbaka till Göteborg och gör sitt första Sticky Fingers-gig!

Sticky skriver; ”Band members and friends Nick DiSalvo, Jack Donovan and Matt Couto already dismissed any last remains of stoner metalstereotypes on Lore (2015). Their current
album, which was written following the long and acclaimed Lore tour in moments ofintense creativity, is a journey into prog
rock and psychedelic worlds. Six monumental songs, huge in sound, each of them their own cosmic expedition. What begins as driving mid-tempo rock filled with heavy guitar riffs repeatedly erupts into melodic tangents and clever variations. The high demands that DiSalvo places on his own songwriting seem to become more unfettered from minute tominute – as does the pleasure of listeningto him.

Guest musicians Michael Samos and Mike Risberg have added additional guitars, pedal steel and keyboards to the trio, making Elder’s sound more voluminous than ever, and the influences found here range from 70s prog dinosaurs such as Yes, King Crimson or Pink Floyd to their kindred spirits Motorpsycho or 35007. And it is of course a cliché, but Elder bring their own organism to life from all these influences. Elder already strike out on their chosen path on the album opener “Sanctuary”. What begins as a trademark stoner song turns on its own axis several times at minute four, morphing into lyrical polyphonic pickings and using a Mellotron to sweet-talk its way to an unfathomable and brutal finale. “The Falling Veil” moves between Thin Lizzy withpalpitations and Motorpsycho (era “Heavy Metal Fruit”).

Those who think of Kyussduring “Staving off Truth” won’t be able to hold that thought the entire 11 minutes ofthe song. And as hymn-like as the riffs canbe, the band never settles down to one part for longer than two minutes. But at the sametime,  thesongs never lose their coherence,because all parts are logically woven intoone another. And it could be that “Sonntag”,a detour into the Krautrock motor functions of Neu!, most clearly shows the limitlesscosmic ambitions of Elder.Elder will be taking Reflections of a FloatingWorld live to European fans in July andAugust 2017, followed by a USA tour in thefall. The East Coast trio will be a quartet forthe first time ever on these tours with the addition of Mike Risberg on second guitarand keyboards. Anybody who has alreadyseen Elder live know that they shouldn’t miss the opportunity to see them on this tour!

Ulrik Munther (Pustervik Matsalen)

Arrangören skriver; ”Med ett CV som får de flesta andra artisters att blekna är Guldbaggenominerade Ulrik Munther åter aktuell med ny musik. Den 20 april släpps EP:n ”Are you alright?” och på Valborg kommer han till Göteborg och Pustervik.

Första nedslaget 2018 är låten ”Before” som målar en bild av en artist som gjort en stor resa för att till slut landa stadigt på båda fötterna. Från Melodifestival till hyllat album med Jonas Gardell-texter, från barnstjärna till en Guldbaggenominerad skådespelarinsats.

Att Ulrik nu helt går sin egen väg har tagit sig flera uttryck, både musikaliskt och i form av flytten från Stockholm till Göteborg. Den inre resan har också resulterat i att han gått skilda vägar med alla tidigare samarbetspartners såsom managers och skivbolag för att istället göra allting själv, från att skriva och producera till att släppa.

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *