Legendariska soulsångerskan Bettye LaVette kom för första gången till Göteborg och till ett fullsatt Nefertiti torsdag 30 mars. Efterlängtat efter att det enbart varit Skåne och Stockholm som fått höra henne live tidigare. Hon är född 1946, uppväxt kring Detroit och släppte sin första singel “My Man – He’s a Loving Man” som 16-åring, men det var först i början på 2000-talet som Bettye fick sitt rättmätiga erkännande som en av USA´s skickligaste vokalister. Något hon flera gånger också tog upp i sitt härliga mellansnack, detta att hon nu efter 55 år som artist äntligen fått ett genombrott.” I’m an over-night sensation after 55 years”.
Bettyes comeback kan sägas ha kommit med en live-Cd utgiven i Holland 1999. Med albumet A Woman Like Me från 2003 kom hon i rampljuset på riktigt och ett snäpp extra blev intresset när hon kom till skivbolaget Anti. Där fick hon ut finfina albumet I´ve Got My Own Hell To Raise 2005, producerat av Joe Henry och utmärkande genom att alla låtarna var skrivna av kvinnor. På samma skivmärke har sedan kommit The Scene Of The Crime (2007), Interpretations: The British Rock Songbook (2010), Thankful ´n Thoughtful (2012) och Worthy (2015). Den senare återigen producerad av Joe Henry.
Bettye har hyllats med flertalet priser såsom “Pioneer Award” av The Rhythm and Blues Foundation, “Best Contemporary Female Blues Singer” av Blues Music Award, och inte minst med tre Grammy-nomineringar bl.a för “Best Contemporary Blues Album”.
Förväntningarna var stora men de infriades med råge den här kvällen. Det var minsann en vital 71-åring vi fick se och höra ihop med ett alldeles ypperligt band lett av keyboardisten Alan Hill. Dessutom Brett Lucas på gitarr, James Simonson på bas och Darryl Pierce på trummor.
Det blev till en soulkonsert vi sent kommer att glömma. Bettye tog kommando direkt och visade stor scenvana och disponerade den ca 80 minuter långa showen på ett suveränt vis. Den raspiga rösten kanske gjorde sig bäst i de lugnare numren men hon blandade låtarna från sina album på ett härligt vis. Öppningen med en rocksoul-version av Frees låt “The Stealer” var härlig. Från albumet Interpretations där hon tolkar enbart brittiska pop-och rocklåtar kom också under kvällen George Harrisons “Isn´t It A Pity”, Savoy Browns “When I Was A Young Girl” och the Moody Blues “Nights In White Satin”. Hon skriver inte sitt material själv, men är en suverän låttolkare. Hennes inlevelse var enorm att skåda. Hela den lilla kroppen var med när hon kom igång.
Musikerna var handplockade berättade hon när jag pratade kort med henne efteråt. Hon har alltid musiker från Detroit och den nuvarande sättningen hade spelat ihop i fyra års tid. Själv bor hon numera i New Jersey med sin man sedan 14 år, men har kvar ett hus i Detroit där bandet repar.
Jag visade henne en bild från tidningen No Depression år 2005 och frågade om det var hennes skivsamling. Jovisst var det så, hennes man var skivsamlare.och t.o.m en “record dealer”. Hon skrattade åt min gamla LP på etiketten Charly och skrev noggrant på den liksom mina CDs med en egen penna. Hon hade en hel plastpåse med säkerligen 50 s.k marker pennor. “You´ll never see a man being so picky with which pen to sign” sade hon. Olika färgnyanser för alla tre skivor jag hade med mig som synes. Jag sade att Drive-By Truckers som kompar henne på Cdn till höger på bild nedan nyligen varit i Göteborg. Cool tyckte hon och om dem sade hon från scenen “those young children in Drive-By Truckers”. Jag frågade om hur hon tyckte det hade varit att komma till Göteborg och hon sade att hon blivit helt tagen över den respons hon fått av publiken på Nefertiti och lovade komma tillbaka.
Låtlista Nefertiti 30 mars -2017
The Stealer
I Still Want To Be Your Baby (Take Me Like I Am) (Eddie Hinton-låt)
When I Was A Young Girl
Isn´t It A Pity
Joy (Lucinda Williams-cover)
Almost
Your Time To Cry (Joe Simon-cover)
Right In The Middle (Of Falling In Love) (från hennes Motown-Lp 1982)
Nights In White Satin
The Last Time (John Hiatt-låt)
They Call It Love (Ray Charles-cover) Hennes stora favoritsångare sade hon från scenen
Serves Him Right
Love, Reign O´er Me
Close As I´ll Ever Get To Heaven (Renée Geyer-låt som finns på A Woman Like Me-albumet)
Sleep To Dream (Fiona Apple-cover)
How Am I Different (Aimee Mann-cover)
I Do Not Want What I Haven´t Got (Sinéad O´Connor-cover) (Acapella)