Nu har jag läst Philomène Grandins självbiografi Glöm allt men inte mig. Den kom i slutet av januari i år, ungefär två efter hennes pappa Izzy Youngs död. Det är en välskriven bok som skildrar förhållande mellan dotter och far. Från en barndom ofta ensam med sin pappa kom det att utvecklas verkligt nära band dem emellan.
Philo föddes 1974 och hennes minnen från början av 80-talet och framöver varvar hon med kapitel om slutet av 10-talet när de bl.a blir bjudna på Nobelfesten. Det är Philo som får ta hand om honom de sista åren när Izzy mer och mer glider in i demens. Det är en gripande uppväxtskildring med ett liv som nog inte liknar många andras.
Jag fick själv kontakt med Izzy i början av 90-talet när jag skrev om honom i Bra Böckers Nöjeslexikon och vid varje Stockholmsbesök i mer än 25 års tid spenderade jag en del tid i hans sällskap i Folklore Centrum-lokalen på Söder. Kanske vid ett tjugotal tillfällen. Däremellan pratade vi i telefon flera gånger. Det var en stimulerande att vara i hans sällskap och det arkiv han hade kring folkmusik var fascinerande att få ta del av.
Det har skrivits mycket om Izzy genom åren i svenska tidningar, men här lite bakgrundsinformation.
Izzy Young (Israel Goodman Young) föddes 26 mars 1928 och växte upp i Bronx, New York som son till till polsk-judiska invandrare. Han startade ett Folklore Center i Greenwich Village New York 1957 Här sålde böcker, tidskrifter, vissa musikinstrument och skivor. Men som Bob Dylan skriver i sin bok Chronicles var det mest en träffpunkt för folkmusiker. Han arrangerade Dylans första konsert utanför folkmusikklubbarna i Carnegie Halls annex Chapter Hall 1961. Blott 52 biljetter sålda i en sal för 200 personer. Men ändå. i sin affärslokal anordnade han otaliga konserter med namn som Tim Buckley, Joni Mitchell, Ramblin´Jack Elliott, Dave Van Ronk, Judy Collins och Emmylou Harris.
Izzy flyttade till Stockholm 1973 där han startade han året efter Folklore Centrum som först låg på Roslagsgatan och så småningom i en liten affärslokal på Wollmars Yxkullsgatan 2 på Södermalm. Han gav sedan 1976 ut Folklore Centrums Informationsblad och Tidning, folkmusik-Sveriges mest fullständiga kalendarium med en upplaga som mest på uppemot 2 900 ex. och som kom med åtta nummer per år. Oftast på 24 sidor. Här ser du ett exemplar från 2012 där vi på på omslaget ser en interiör från lokalen med Izzy själv i bild.
I affären byggde han upp ett omfattande bibliotek och arkiv och han arrangerade även här liksom i New York en gång i tiden minikonserter med amerikanska och svenska folkmusiker. Lokalen stängdes 1 november 2018 och Izzy avled den 5 februari 2019.
Izzy var krönikör i amerikanska folkmusiktidningen Sing Out under hela perioden 1959.1969. Han skrev poesi, dagböcker mm. och t. om en liten självbiografi om sina första tio år som jag en gång fick ett exemplar av.
Det har som sagts skrivit väldigt mycket om Izzy i pressen genom åren. Flera böcker finns också ute numera. Som denna nedan med Izzys texter, mestadels från Sing Out, sammanställd av Scott Baretta som under en period bodde i Sverige och då var chefredaktör för bluestidningen Jefferson.
En fyra sidor lång artikel om Izzy finns att läsa i Hifi & Musiks aprilnummer 2021. Initierat skriven av Bengt Eriksson och med många länktips.
Mycket bra Leif!