Charley Crockett & the Blue Drifters kom till Pustervik lördagen 23 september. Före dem sologig av engelsmannen Ags Connolly, vilket jag dock missade. Det var tredje spelningen för Charley och det här bandet på Pustervik. Först kom de som förband till J.D McPherson på stora scenen i mars 2018 och sedan till matsalen i augusti 2019. Sedan dess har han gett ut hela fem album.
Det var Honky Tonk-country första timman, med bl a två låtar ur James Hands repertoar (vilken han gav ut ett tributalbum till 2021). Sedan lite Texasblues och rockigare toner. Allt gick hem stort ikväll. En stark profil som blivit allt bättre sångare, gitarrist och scenartist med massor av mestadels egna starka låtar under 95 minuter.
The Blur Drifters bakom honom bestod av Alexis Sanchez på gitarr, Nathan Fleming på pedal steel, Jakob Marchese på bas, Mario Valdez på trummor och Kullen Fox på keyboards och även trumpet och dragspel på några låtar.
LÅTLISTA som nog stämmer fram till 17-18-19, sedan lite osäkert. Men första extranummer var One Trick Pony där han var helt ensam. Resten var med band och sista var I¨m Just A Clown.
- Run Horse Run
- Cowboy Candy
- Jukebox, Dime A Time
- Music City USA
- Over There, That’s Frank (James Hand cover)
- In the Corner (James Hand cover)
- $10 Cowboy
- Black Sedan
- The Man From Waco
- Odessa
- Tom Turkey
- Welcome to Hard Times
- Borrowed Time / Look What You Done / Ain’t Got No Time to Lose
- Jamestown Ferry (Tanya Tucker-hit fr 1973)
- I Feel For You (Jerry Reed-cover)
- Travelin’ Blues (T‐Bone Walker cover)
- Nine Pound Hammer (trad)
- Lily My Dear
- Trinity River
- One Trick Pony
- The Death of Bill Bailey
- Time Of The Cottonwood Trees
- I’m Just A Clown
Repriserar här bakgrundstoryn om Charley från mitt inlägg 2019
“Charley Crockett är född 1984 i San Benito, en gränsstad i södra Texas. Efter att under en fattig och strulig uppväxt ha flyttat runt i Texas med sin ensamstående mor hamnade han till slut i New Orleans. Han började som en blues-sångare, men med varje albumsläpp blir det allt mer country och rootsmusik.
Debutalbumet A Stolen Jewel gav honom ett större lokalt följe i Dallas-trakten där han hade sin bas kring 2015. Uppföljaren In the Night kom 2016 och drev honom mer mot country och efter ett års intensivt turnerande kom albumet Lil G.L.’s Honky Tonk Jubilee ut 2017. . Albumet är en samling covers av country-klassiker, rootsig ‘Texas Soul’ som han själv gärna kallar det.
Hans album Lonesome As A Shadow kom i april 2018, inspelat vid Sam Phillips Recording Service i Memphis med hjälp av producenten Matt Ross-Spang (Jason Isbell, Margo Price). Hans första fullängdare med enbart eget material och 2019 kom albumet Lil G.L.´s Blue Bonanza.
Charley berättade från scen också att han spenderat många år som gatumusikant, i bl.a New Orleans och New York men också i Europa där under ett helt år var i Paris. Numera är han Austin-baserad och har gjort uppemot 200 konserter om året på sistone. “