Skivbolagsmannen och förläggaren Dag Häggqvist död vid 83 års ålder den 31 oktober. Han var född 10 maj 1941 och låg bakom skivbolaget Gazell samt från 1960 under dryga trettio år skivbolaget Sonet Records delägare och drivande man.
Dag blev tidigt jazzintresserad och var bara femton år när han i augusti 1956 började importera jazzskivor från USA. Han hade skrivit brev till till amerikanska skivbolag och fick napp på lilla Debut Records där han fick rättigheter att distribuera ett album vardera med Miles Davis och Charlie Mingus. Vid 16 års ålder kunde han titulera sig skivbolagsdirektör för Center Records. Detta uppmärksammades i kvällspressen.
“Dagge” som han kallades hade fått in en fot i skivbranschen vilken ökade när han senare 1956 köpte in sig i skivbolaget Gazell. Från 1960 kom han som 19-åring att börja arbeta med Sonet Records, först med titeln säljchef men snart nog delägare ihop med Gunnar Bergström och Sven Lindholm. Nedan första egensinspelade EPn på etiketten Sonet. Från 1956 med trumpetaren Jan Allan Quartet där Nils-Bertil Dahlanderm Rune Öfwerman och Bengt Carlson ingick.
Dag tog med sig Gazell-etiketten till Sonet och på den kom stora framgångar med framförallt trumpetaren Ernie Englund, vars hitlåt Gotländsk Sommarnatt sålde guld 1960. Dag var på den skivan och flera andra på Gazell vid den här tiden även skivproducent, ihop med pianisten Rune Öfwerman.
Sonet växte snabbt under 1960-talet med en stark svensk avdelning med toppnamnet Jerry Williams Williams. Man lade sina popband som Ola & The Janglers. Lee Kings och The Hounds på Gazell-etiketten.
Sonet representerade redan från 1958 flera amerikanska legendariska etiketter som Roulette, Chancellor och Colpix. Under fyra år från 1962-1966 hade man kontrakt med det då nystartade A& M Records. Från 1964 fick man in Chess Records och och under de här pionjäråren hade man även andrainflytesrika oeberoende bolag som Speciality, Red Bird, Scepter/Wand, och King i katalogen. en period hade man även Epic Records. Senare kom även bl.a. bluesbolaget Alligator. De var också långt framme när det gällde att ge ut intressant utländsk jazz-och bluesmusik. På jazzsidan kom många fina album med bl. a. Rune Gustafsson och Arne Domnérus.
Sonet var under sjuttio- och åttiotalen det största oberoende svenska musikbolaget med ett omfattande internationellt nätverk mestadels tack vare Dag Häggqvist. I Skandinavien representerade man de främsta nya spännande brittiska skivbolagen som Virgin, Island, Chrysalis, Bronze, Mute och Jive. Men även amerikanska Sire. De startade 1968 även upp en filial i London och gav här ut mängder av fina bluesalbum, representerade bl.a. Rockin´ Dopsie och George Thorogood i hela Europa, och fick en megahit på singellistan med Sylvia Vrethammars Y Viva Espana (1974) och lyckades även med Hank C. Burnette och hans instrumentalhit Spinning Rock Boogie (1976).
På countrysidan hade man även en stark repertoar med bl.a. ett långt samarbete med Doug Sahm och dennes grupp Sir Douglas Quintet vilka gav ut flera album för Sonet. De finns även med en CD i den långa serien Spotlight
Bland de svenska artisterna på Sonet fanns bl.a. Peps Persson, Tommy Körberg, Sylvia Vrethammar, Göran Fristorp, Mikael Rickfors, Lasse Tennander, Peter Lundblad, Py Bäckman, Björn J:son Lindh, Hasse Andersson, Secret Service och Noice. Man gav också ut ett flertal banbrytande folkmusikalbum med bl.a. Björn Ståbi och Skäggmanslaget.
Den amerikanske bluesproducenten Sam Charters var från 1970 anknuten till Sonet. Han producerade Peps Perssons skivor, men arbetade också lång tid flitigt med såväl nyinspelningar som arkivutgåvor i bl.a. serien The Legacy Of The Blues.
Bland mycket annat arbetade Dag fram en fantastisk förlagskatalog. Förutom egna artisterna representerade Sonet Publishing t.ex. Paul Simon, Bruce Springsteen och Elvis Costello.
I början av 1990-talet tappade Sonet de flesta av sina licenser och kom 1991 att köpas upp av Polygramkoncernen. Dag fortsatte arbeta inom det bolaget fram till sista december 1992. Tillsammans med Rune Öfwerman – vilken arbetat nära ihop med Dag under alla decennierna – gjorde han redan 1993 en nystart av Gazell. Med inriktning på visa, jazz och folkmusik. Gazell hade även en förlagsverksamhet samt en gren med försäljning av modern originalgrafik och konstböcker.
Dag var även länge styrelseordförande inom Ifpi Sverige, musikbolagens rättighets- och branschorganisation. Han var också en av dem som bidrog stort till att Grammis-priset återlanserades 1987.
Tillsammans med Rune Öfwerman introducerad han en svensk del av det internationella Django D’or -priset mellan åren 1999-2011. Då under namnet Swedish Jazz Trophy.