Den portugisiska fadostjärnan Ana Moura kom med femmannakomp till ett utsålt Stora Teatern torsdag 15 februari. Ana som nu är 38 år anses ha moderniserat fadon när hon lade till trumma och keyboards till den mer klassiska fado-trion. Dock med elbas istället för kontrabas. Helt klart är att den smattrande otroligt sköna portugiska gitarren dominerade de flesta av kvällens låtar.
Ana Moura har tilldelats en mängd utmärkelser sedan genombrottet med albumet Desfado från 2012. Vid sidan av Mariza är hon nog den främsta i sin stil. Det första Sverigebesöket kom när hon besökte Stora Teatern 2013, därefter framträdde hon i Stockholm 2016. Nu på denna den enda Skandinavien-spelningen blev det första tillfället att höra henne för min del. Ana drar vidare på en lång turné som även inkluderar USA
Vi fick låtar ur 2016 års album Moura och hon blandade snyggt melankoliska fados med några mer dansanta popartade nummer. Hon påpekade från scen att fadon från början var dansmusik, men att detta senare helt försvann. Nu har hon velat få tillbaka detta och lanserar nu några dansanta fados som illustrerades med en kort film i bakgrunden och med hennes egna danssteg över scenen.
Hennes röst var perfekt och inlevelsen stor och hon rörde sig elegant i sina aftonklänningar. Hon bytte från svart dress till den du ser på bilderna efter 45 minuter. Under klädbytet fick vi ett lite jazzartat nummer från det tighta bandet.
,
Väl inne i för sin andra del började Ana med en innerlig cover av den amerikanska standardlåten Lilac Wine. Det blev den enda på engelska under kvällen som sammantaget blev till 95 minuter. Stående ovationer från publiken mot slutet. Se några korta videoklipp på mitt Instagram.