Jonathan Richman 75 år idag – Lördag 16 maj 2026

Sångaren, låtskrivaren och gitarristen Jonathan Richman föddes 16 maj 1951 i Boston och växte upp i närliggande Natick, Massachusetts. Han var tidigt besatt av Velvet Undergound när han bildade sitt band the Modern Lovers 1970. De kallades ibland ett proto-punkband. Det första albumet spelades in 1972-73 men kommer dock inte ut förrän 1976. Alla skivorna nedan för Beserkley Records fram till 1979 håller verkligen än idag.

Utvecklingen har dock gått långt från Lou Reeds och Jonathan har växlat mellan det mer akustiska och det elektriska. Med tiden allt mindre det senare bl.a för att rädda sin hörsel. Hans kännetecken med egensinniga sköna texter liknar inte någon annans inom rockmusiken. Från 1976-1988 går hans skivor under namnet Jonathan Richman & The Modern Lovers därefter under bara hans namn.

Albumet I, Jonathan från 1992. ett av sex album för Rounder Records 1989-1995

Man kan lugnt kalla Jonathan en kultartist eftersom han t.ex hemma i USA inte har en enda listplacering på varken singel eller albumlistan. Däremot har de tre hitsinglar i England, De två första kom 1977 då Roadrunner nådde 11:e plats och instrumentala Egyptian Reggae blev 5;a. Under 1978 kom den tredje hiten när The Morning Of Our Lives nådde 29;e plats. Den största publiken nådde de när de fick göra filmmusiken till den stora publiksuccén Den där Mary 1988. I några scener ses också bandet spela live. Nedan ett klipp från Jonathans födelsedag 1988.

Jonathan har spelat i Sverige en hel del gånger. Första gångerna enbart i Stockholm och vad jag fått fram var allra första spelningen den på Göta Lejon 1978, de kom till Kolingsborg 1984, till Gröna Lund 1986, till Ritz 1988 och till Melody Club 1989 och han kom solo till Studion 1996. Han var även på Hultsfreds-festivalen 1994.

Enda albumet för Twin/Tone Records kom 1985

I Göteborg bara tre gånger. Jag var på den första av dessa den 8 maj 2004 då han kom med enbart sin ständige följeslagare Tommy Larkins på trummor. Trots höga förväntningar var jag helt knockad av den konserten. Vilken skön scenartist. Sveriges Radio spelade in det hela och jag har ömt vårdat min CD med de exakt 90 minuterna från konserten. Jonathan och Tommy kom sedan tillbaka till Trädgårn 5 oktober 2007 vilket jag dock tyvärr missade (två dagar senare var han på KB i Malmö) liksom även när de spelade på Way Out West i augusti 2012.

Jonathan turnerar ännu flitigt men numera nästan uteslutande i USA. Skivor kommer med jämna mellanrum. Sedan 2016 med albumet Ishkode! Ishkode! har han gett ut sina skivor på lilla Blue Arrow Records från Clevleand, Ohio, De senaste är Want To Visit My Inner House? (2002) och Only Frozen Sky Anyway (2025).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *